Guna barang kat dapur untuk rawat penyakit kulit

Dermatitis atau ruam biasa pada kulit hadir dalam pelbagai bentuk, antaranya kulit menjadi:
  • kemerahan
  • bersisik
  • bertompok
  • kering
  • gatal-gatal
  • lebam
Tak kiralah apa juga bentuknya, yang pasti, ia gatal. Keadaan ini sangat buatkan korang tak selesa dan menjadi cepat marah serta susah nak tidur. Jadi, langkah awal untuk merawat penyakit kulit begini adalah memastikan dulu apakah jenis penyakit kulit yang korang hadapi, sebab ruam ada banyak jenis. Ruam ekzema contohnya. Ia adalah keadaan kulit menjadi kering, diiringi dengan tompok kemerahan dan kadangkala terbut nanah akibat dari luka menggaru. Orang kata ekzema susah nak baik. Memang betul. Sebab, ekzema adalah penyakit auto-immune, dan selalunya bermula dari zaman kanak-kanak lagi. Kalau baik pun, ia takkan hilang terus. Sesekali ekzema akan datang semula.

Selalunya ekzema datang semula akibat dari alahan kepada makanan, perubahan cuaca, minyak wangi, bahan pencuci dan sabun mandi. Susah nak pastikan apa yang menyebabkan ekzema. Kita perlu ambil masa untuk 'try and error', barulah dapat identify apa punca kepada ekzema tersebut. Setiap penghidap ekzema mempunya alahan yang berbeza. Kalau pesakit A kata dia alah terhadap sabun, belum tentu pesakit B alami alahan yang sama. Kadang-kadang ekzema muncul pada alahan yang tak masuk akal, seperti terlalu kerap mencuci tangan ataupun terlalu kerap mandi air panas (hot shower).

Walaupun ekzema kelihatan hanya pada kulit, penyakit ini boleh memberi kesan serius kepada kualiti kehidupan pesakit dan kesihatan secara keseluruhan, dari segi fizikal dan mental. Ekzema dikaitkan dengan risiko asthma, alergi makanan, obesiti dan penyakit jantung. Punca-puncanya tidak jelas tetapi kesan negatif ekzema pada kualiti tidur (sebab tak selesa) boleh menjejaskan kesihatan dan menyebabkan masalah kesihatan tadi berlaku.

Rasa gatal-gatal yang kerap juga menyumbang kepada risiko yang lebih besar iaitu gangguan kesihatan mental, seperti keresahan dan kemurungan. Nak petua? Sapukan madu pada ekzema. Boleh juga sapukan minyak zaitun. Boleh sapukan dengan jus lemon juga. Bubuh aloevera gel pun ok juga. Spray-kan dengan glycerin pun boleh.

Nutrijuice dan Cleansing Gel dari GreenAard boleh membantu kerana dalam Nutrijuice ada madu dan jus lemon. Sementara Cleansing Gel ada campuran aloevera, glycerin dan minyak zaitun.

"Ruam panas macamana pula?"

Ruam panas biasanya muncul pada kawasan kulit yang terlindung dengan pakaian. Ruam mudah menjangkiti kanak-kanak dan orang dewasa dalam keadaan cuaca yang panas dan lembap. Tapi selalunya ruam panas muncul pada kulit bayi. Ia terjadi apabila peluh terperangkap di bawah kulit. Saluran peluh menjadi tersumbat, jadi kulit menjadi merah. Selalunya pedih. 

Pada orang dewasa, ruam panas akan muncul pada kawasan kulit yang bergeser antara satu sama lain contohnya pada celah peha atau di bawah lengan. Ruam pada bayi pula cederung di kawasan leher, ketiak, lipatan kaki dan siku. Kalau korang dari kategori obese (lebih senang berpeluh), risiko untuk dapat heat-stroke adalah tinggi. Kalau nak rawat di rumah, senang je. Kisar timun sampai jadi puree, lepas tu tampal puree pada kawasan ruam. Tiba masa nak mandi, guna sabun yang ada campuran glycerin. Atau boleh ke farmasi, minta losyen Calamine atau Hydrocortisone 1%. Pastikan Hydrocortisone 1% ni tak disapu di bahagian muka. Yang penting pakai pakaian yang longgar dan 'berangin'. Kalau nak lebih mudah, cuba our Cleansing Gel. Kesemua bahan-bahan untuk petua rawatan di rumah tadi ada dalam Cleansing Gel. Jangan risau. Selamat untuk kanak-kanak dan orang dewasa.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart