Selulosa Bakteria Bukan Sekadar Untuk Kosmetik Tetapi Juga Penyembuhan Luka.

Selulosa wujud secara semula jadi dalam dinding sel tumbuhan dan dalam beberapa bakteria. Di hospital, ciri-ciri unik selulosa bakteria menjadikannya digunakan untuk menyembuhkan luka. Selulosa bakteria mendapat banyak permintaan untuk penggunaan terapeutik, terutamanya dalam industri farmaseutikal. Selulosa bakteria diperolehi melalui proses fermentasi bakteria.

Dalam proses ini bakteria menghasilkan sejenis lendir yang dinamakan selulosa. Sifat utama selulosa bakteria adalah menakung air dengan lebih lama. Oleh sebab itulah, selulosa bakteria juga digunakan dalam industri makanan untuk penyediaan pencuci mulut. Selulosa bakteria yang ditambah ke dalam makanan dapat mengekalkan bentuk makanan tersebut. Serat selulosa bakteria adalah 100 kali lebih nipis daripada rambut. Disebabkan sifat tersebut, selulosa bakteria lebih melekap pada kulit. Lekapannya rapat ke liang kulit. Sebab itulah ia digunakan di hospital sebagai medium penyembuhan luka.

Lekapan selulosa bakteria yang kemas mampu memindahkan antibiotik, serum dan ubat ke kulit. Selulosa bakteria telah lama digunakan dalam perubatan sebagai sebagai bandage. Bandage tersebut membolehkan luka bernafas, dan mencegah pembentukan kudis dan parut. Sifat selulosa bakteria yang menakung air tidak menyebabkan kehilangan cecair dari badan pesakit ketika memakai bandage tersebut. Ciri unik selulosa bakteria inilah yang membuatkan GreenAard memilihnya sebagai bahan utama dalam bio-cellulose mask. Bio-mask ini jika dipakai 20-30 minit menyumbang kepada peningkatan ketegangan kulit. Kesan tersebut adalah disebabkan oleh kandungan air pada bio-cellulose mask yang meningkatkan penyerapan air oleh kulit.

Bio-Cellulose Mask ini melekat dengan lebih baik pada kulit kerana serat selulosa bakteria yang 100 kali lebih nipis dari rambut. Selepas penggunaan pertama, kulit menjadi lebih berseri. Selepas 4 minggu penggunaan, kedutan dan garis halus berkurangan. Telah terbukti secara klinikal bahawa bio-cellulose mask dari selulosa bakteria membantu meningkatkan penghidratan kulit. Serat bio-cellulose mask yang nipis membolehkan bahan berfaedah seperti serum meresap jauh ke dalam kulit. Hasilnya, serum dari mask dapat diserap oleh kulit dengan lebih efisien.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart