Statin vs Sterol Tumbuhan untuk mengawal kolesterol

Terdapat 2 jenis kolesterol utama:

(i) LDL - kolesterol "jahat"
(ii) HDL - kolesterol "baik"

Memakan makanan yang menambahkan kolesterol HDL tidak mencukupi sekiranya tahap kolesterol LDL tetap tinggi. Jadi, apakah cara untuk mengurangkan kolesterol LDL?

Dua penyelesaian adalah STATIN dan STEROL TUMBUHAN. Statin adalah ubat yang di-prescribed oleh doktor, manakala sterol adalah bahan yang terdapat pada sesetengah plant-based food. Statin berfungsi dengan cara mengurangkan jumlah kolesterol LDL yang dibuat oleh hati. Statin juga membantu menyerap semula kolesterol yang ada di arteri. Sterol tumbuhan adalah sebatian yang menyekat badan daripada menyerap kolesterol. Sterol tumbuhan adalah rawatan semula jadi yang paling berkesan untuk kolesterol tinggi.

Sterol boleh didapati dalam buah, sayur, kekacang dan bijirin. Walau bagaimanapun, semua makanan ini mengandungi kadar sterol yang rendah. Makan makanan ini tidak memberi kesan besar pada tahap kolesterol kecuali dimakan dengan SANGAT BANYAK, dan ini amat mustahil. Sebagai contoh, dalam 1kg broccoli, kandungan sterol adalah kurang dari 2mg. Dan dalam 1kg oren, kandungan sterol adalah 400mg. Untuk menurunkan kolesterol, badan memerlukan 2g (2000mg) sterol sehari. Ini bermakna, untuk dapatkan sterol dari buah oren, kita perlu makan sekitar 30 biji oren sehari!

Cara yang lebih mudah untuk mendapatkan cukup sterol adalah dengan memakan makanan yang diperkaya dengan sterol (fortified foods). Caranya, sterol ditambahkan ke makanan tertentu. Nutrijuice mengandungi ekstrak sterol. Memandangkan tidak ada manfaat kesihatan memakan lebih daripada 2g sterol sehari, tak perlu ambil lebih dari 2 sudu makan setiap hari. 2 sudu Nutrijuice sehari sudah cukup untuk keperluan sterol badan. Sterol mungkin tidak mengurangkan risiko serangan jantung atau strok seperti statin, tetapi secara saintifik dan klinikal sterol telah terbukti membantu mengurangkan kolesterol LDL yang menjadi penyebab strok dan serangan jantung (can check in any nutrition and medical journal).
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart