Sembelit Sebelum Haid: Mengapa ia berlaku.

Terdapat beberapa sebab kenapa boleh mendapat sembelit, dan salah satunya adalah perubahan hormon. Bagi yang tidak biasa sembelit pasti perasan sembelit hanya datang beberapa hari dan di awal haid. Jangan risau, ini adalah normal.

Kitaran haid adalah hasil penyesuaian yang berterusan tahap estrogen dan progesteron dalam badan. Hormon ini bukan sahaja mempengaruhi ketika ovulasi, tetapi mempengaruhi tabiat pencernaan. Tahap estrogen yang tidak menentu (yang meningkat sebelum haid) melambatkan pergerakan usus dan menyebabkan sembelit.

Walau bagaimanapun, kebanyakan orang mendapati gejala sembelit semakin baik setelah haid bermula. Ini adalah logik kerana pada ketika ini tahap estrogen mulai turun. Untuk mencegah sembelit di kitaran haid yang seterusnya, cuba kurangkan pengambilan minuman berkafein beberapa hari sebelum dan semasa haid.

Minuman berkafein adalah diuretik semula jadi dan dapat mengurangkan jumlah air dalam badan anda. Badan kurang air untuk diserap oleh najis, lalu menyebabkan sembelit. Sekiranya tidak sanggup berlama-lama dalam keadaan sembelit, atau sembelit tetap berlaku, boleh cuba GC PLUS atau Herba Rahsia Rimba.

GC PLUS   Herba Rahsia Rimba
membantu menyeimbangkan hormon estrogen membantu menyeimbangkan hormon estrogen
membantu melancarkan pergerakan usus mengurangkan simptom PMS semasa haid
ambil 4 kapsul pada waktu pagi, semasa perut masih kosong ambil ikut jadual yang spesifik (tanya kami untuk cara pengambilan)
RM90/botol RM55/botol



Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart