Cara Mengempiskan Perut Anda Selepas Bersalin C-Section


C-sect are very hard on your body. Kesan C-sect 'menggangu' otot perut dan pelvik. Badan kehilangan banyak darah semasa proses ini juga.

Kami faham ramai yang ingin segera kembali ke badan sebelum hamil, tetapi segalanya perlu berlaku dengan perlahan dan don't put pressure and be too hard on yourself. Menurunkan berat badan setelah melahirkan hanyalah sebahagian daripada proses, dan itu adalah wajar. Setiap kali berasa kecewa melihat perubahan bentuk badan, remember that the outcome of this was your child. Menurunkan berat badan perlukan kesabaran. Badan perlukan masa untuk pulih setelah melahirkan, terutamanya perut.

Here’s a good way to look at it - perut umpama belon. Belon tidak pecah tetapi membentuk lubang udara yang kecil bagi mengeluarkan angin.

Walaupun kebocoran belon perlahan, ia tetap stabil. Akhirnya, semua udara akan keluar dari belon juga. Begitu halnya dengan kelahiran. Sebaik sahaja melahirkan, hormon dalam badan mula berubah. Rahim menguncup dan perlahan-lahan kembali ke keadaan asal. Mungkin memerlukan masa antara 6-8 minggu untuk rahim kembali ke ukuran normal.

Semasa hamil, semua sel dalam badan membengkak untuk menahan cecair. Setelah melahirkan, sel mula mengeluarkan cecair tambahan (lemak). Cecair tambahan ini dikeluarkan melalui peluh, air kencing, dan rembesan vagina. Badan memerlukan lemak-lemak ini semasa mengandung untuk nourish the baby.

Setelah baby dilahirkan, badan membuang lemak tambahan ini secara semula jadi, tetapi memerlukan beberapa minggu sebelum nampak hasilnya. Setiap wanita mempunyai badan yang berbeza, dan semuanya perlukan masa yang berbeza untuk sembuh. Sebahagian wanita mungkin hanya perlukan beberapa minggu untuk pulih dari C-sect, sementara yang lain memerlukan beberapa bulan. Lebih baik tunggu sekurang-kurangnya 6-8 minggu sebelum mula bersenam/berdiet.

Walaupun disyorkan untuk menunggu sekurang-kurangnya 6-8 minggu sebelum mula bersenam/berdiet, tidak bermakna tak boleh mulakan dari sekarang. Paling tak, dah boleh ubah gaya pemakanan dan apa yang dimakan. Stop junk food, fast food and processed food dan gantikan dengan whole food.

Estrogen membantu mengawal berat badan. Bila estrogen rendah, badan cenderung makan lebih banyak dan kurang aktif secara fizikal. Pengurangan estrogen juga menurunkan kadar metabolisme. Inilah sebab kenapa wanita yang menopos kerap letih dan 'malas' bergerak, kerana ketika ini tahap estrogen menurun. Kekurangan estrogen juga menyebabkan badan tak menggunanakan kanji dan gula dengan baik, yang akan meningkatkan simpanan lemak dan menjadikan lebih sukar menurunkan berat badan.

Di sinilah fungsi HERBA RAHSIA RIMBA. Ia membantu menstabilkan tahap hormon estrogen agar metabolisme kembali meningkat dan haid kembali teratur sekaligus proses berpantang berlaku dengan lebih baik.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart