Makan Terlalu Banyak Gula Mempengaruhi Kulit.

Tahukah anda kulit adalah organ terbesar badan? Ia adalah sebahagian daripada sesuatu yang dikenali sebagai sistem integumen, termasuk rambut, kuku, peluh dan kelenjar minyak. Memandangkan ia melindungi tubuh daripada pelbagai faktor, termasuk bakteria dan bahan kimia, adalah penting untuk memastikan kulit sihat.

Gaya hidup dan pemakanan yang boleh mempengaruhi kesihatan kulit. Pendedahan kepada cahaya UV yang berlebihan dan dehidrasi (kurang air) juga menyebabkan kerosakan kulit dan penuaan pramatang. Pemakanan yang betul hanyalah salah satu cara penjagaan kulit dan mengurangkan risiko untuk mendapat masalah kulit. Sebaliknya, pemakanan yang kurang baik boleh menyebabkan masalah kulit, dan salah satu punca masalah terbesar ialah makanan manis!

Gula yang masuk terlalu banyak dalam diet boleh menyebabkan paras glukosa darah meningkat dengan cepat dan membawa kepada banyak masalah kesihatan. Bagi mereka yang berisiko menghidap diabetes (atau sudah menghidapinya), kulit boleh menjadi salah satu petunjuk bahawa paras gula dalam darah terlalu tinggi. Tompok-tompok pada kulit, kulit mengeras, melepuh atau benjolan semuanya boleh menjadi petunjuk diabetes.

Tahap glukosa yang tinggi juga dapat dilihat pada kulit yang cenderung mendapat jerawat, kedutan awal, dan tanda-tanda penuaan pramatang. Walaupun kedutan adalah hal yang tidak dapat dielakkan dalam kehidupan, kedutan yang muncul awal adalah semacam amaran untuk anda mengkaji semula gaya hidup. Apabila mengambil terlalu banyak makanan yang ada sumber glucose, fructose dan sucrose, kadar insulin meningkat. Lebihan gula yang tidak digunakan akan melekat pada lemak dan protein di kulit. Proses ini dikenali sebagai GLYCATION. Glycation menghasilkan enzim yang melemahkan dan memecahkan kolagen dan elastin, menyebabkan kulit berubah warna dan kendur. Kedutan awal yang muncul pada kulit adalah satu pentunjuk bahawa seseorang telah mengambil lebihan gula.

"Bagaimana pula dalam GLOEI? Adakah wujud gula di dalamnya?"

Ya, ada. Memandangkan GLOEI bertujuan untuk merangsang kolagen, adalah sesuatu yang bercanggah jika kami masukkan gula di dalamnya. Jadi, dalam GLOEI kami menggunakan MANNITOL. Mannitol adalah bahan berasaskan tumbuhan yang digunakan dalam makanan, yang diekstrak daripada bijirin. Kenapa GLOEI memilih mannitol?
  • kurang manis daripada sukrosa (gula putih)
  • tidak menyebabkan karies gigi
  • kurang kalori berbanding gula putih
  • boleh membantu mengawal tindak balas glukosa darah
 Tetapi, faktor utama kami gunakan mannitol adalah kerana sifatnya yang tidak menyerap kelembapan, menjadikan serbuk GLOEI kekal kering dan tidak bergumpal.

"Maksudnya, GLOEI boleh diambil oleh pesakit kencing manis?"

Mannitol masih kategori gula, tetapi ia tidak meningkatkan gula dalam darah ke tahap yang tinggi seperti sucrose (gula putih). Ini kerana, manitol hanya diserap sebahagian oleh badan, menyebabkan peningkatan gula darah dan paras insulin tidak terlalu tinggi. Lagipun, manitol sememangnya pemanis yang telah lama digunakan dalam produk makanan diabetes. Walaupun begitu, kami tidak menggalakkan pesakit kencing manis mengambil GLOEI. Jika mahu mencuba, perhatikan tahap gula darah anda.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart