Otot saya bertambah tapi berat tak turun!

Proses membina otot memerlukan bahan bakar dalam bentuk kalori. Kalori datang dari makanan. Ini bermakna, UNTUK MENAMBAHKAN OTOT, KITA PERLU MAKAN LEBIH BANYAK DARIPADA APA YANG BADAN BAKAR.

Sebaliknya, UNTUK MENURUNKAN BERAT BADAN, BADAN PERLU BAKAR LEBIH DARIPADA APA YANG KITA AMBIL. Oleh itu, kalau ada target untuk menurunkan berat badan dan menambahkan otot, perlu faham bagaimana ia boleh berlaku.

Weight Loss vs. Fat Loss

Perkara pertama yang perlu diketahui ialah penurunan berat badan dan penurunan lemak, TIDAK SAMA. Badan boleh kehilangan lemak tetapi berat badan tidak turun, terutamanya jika kita secara konsisten membina otot melalui latihan ketahanan [resistance training].

Apabila memulakan program diet dengan mengambil makanan rendah kalori atau melakukan senaman kardio [berlari/cycling/brisk walk] yang berlebihan, badan akan hilang otot, bukannya lemak. Angka pada penimbang kelihatan turun, tetapi badan jadi kurus lembik, bukannya kurus solid.

When it comes to weight loss, slow and steady wins the race. Berat badan tidak boleh turun LEBIH DARI 900g SEMINGGU. Menurunkan berat badan terlalu cepat menyebabkan badan kehilangan tisu tanpa lemak. Tisu tanpa lemak yang hilang menyebabkan penurunan berat badan menjadi lebih susah.

Perlu faham bahawa menambah otot bermaksud menambah berat badan pada skala penimbang. Badan mungkin hilang banyak lemak, tetapi skala berada di sekitar angka yang sama. JANGAN TERTIPU DENGAN PENIMBANG. Scale is a very narrow and limited predictor of success.

Sebaiknya, pay attention to how you look in the mirror. Simpan satu baju/seluar bersaiz kecil [seperti yang kita mahukan] dan jadikan itu piawai.

Sekiranya otot bertambah tapi berat badan tak turun, ini adalah keadaan di mana resistance training telah mengurangkan lemak badan SAMBIL meningkatkan otot. Lemak dan otot slash each other, membuatkan angka berat tidak berganjak. Yang sebenarnya ada pengurangan lemak di situ.

Ketika menurunkan berat badan, kita semua akan sampai ke tahap di mana berat badan seakan-akan berhenti. Penambahan otot adalah proses yang perlahan daripada penurunan berat. Jadi, jika after a while berat jadi statik [tak turun-turun], bermakna proses penambahan otot telah bermula. Pada tahap ini, berhenti jadikan penimbang sebagai ukuran kejayaan. Start jadikan size baju/seluar sebagai benchmark.

Sebab itulah, sesiapa yang beli GC PLUS, kami sertakan dengan weight loss tracker card. Ini untuk anda monitor berat dan kehilangan inci pada pinggang dalam masa 10 hari.

Sebagaimana penurunan berat tidak boleh lebih dari 900g seminggu, penurunan berat juga tidak boleh kurang dari 580g dalam masa 10 hari. Kalau berat badan turun less than 580g, there's something wrong with your body.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart