Kortikosteroid dan Penambahan Berat Badan : Apa yang Perlu Anda Tahu

Kortisol adalah hormon yang berfungsi untuk mengurangkan keradangan di dalam badan. Kortikosteroid pula (sering disebut "steroid") adalah versi kortisol sintetik yang digunakan untuk merawat : 
- artritis
- lupus
- Penyakit Crohn
- asma
- barah
- ruam

Kortikosteroid sangat berkesan mengurangkan keradangan, tetapi ada beberapa kesan sampingan. Salah satunya adalah kenaikan berat badan.

Sebahagian orang mempunyai sistem imun yang menyerang sel normal yang sihat. Ini mengakibatkan kerosakan dan pembengkakan pada tisu badan. Steroid membantu melawan kerosakan dan pembengkakan dengan mengurangkan bahan kimia yang menyebabkan keradangan. Ia membantu sistem imun, sehingga sel yang sihat tidak lagi diserang.

Tetapi steroid ada kesan sampingan negatif, termasuk kenaikan berat badan. Steroid menyebabkan kenaikan berat badan dengan mengubah keseimbangan elektrolit dan air badan, serta metabolisme. Faktor-faktor ini menyumbang kepada kenaikan berat badan dengan menyebabkan :
- peningkatan selera makan
- pengekalan cecair [fluid retention]
- perubahan tempat badan menyimpan lemak

Ramai orang yang menggunakan steroid mendapat pertambahan lemak di perut, muka, dan leher. Ini kerana berlaku pengagihan lemak. Berapa banyak dan berapa cepat berat badn bertambah adalah bergantung kepada banyak faktor, termasuk dos dan tempoh penggunaan.

Sebab itulah kami tak menggalakkan mereka yang mengambil ubat-ubatan hospital secara rutin, mengambil GC Plus. Jangan berhenti mengambil ubat anda semata-mata untuk GC Plus. Lebih-lebih lagi steroid adalah ubat kuat yang perlu dikurangkan secara BERANSUR-ANSUR. Menghentikannya secara tiba-tiba boleh menyebabkan komplikasi kesihatan yang serius seperti kekejangan otot, sakit sendi, dan demam.

Walau bagaimanapun, jika ingin mencuba GC Plus, the first step is talk to your doctor.


Whatsapp kami sekarang : 012-7728976

[point ni letakkan gambar gift]
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart