Menopaus dan kenaikan berat badan

Kenaikan berat badan adalah perkara biasa selepas menopaus. Kira-kira 30% wanita berumur 50-59 tahun bukan hanya berlebihan berat badan, tetapi gemuk. Banyak risiko kenaikan berat badan, antaranya darah tinggi, penyakit jantung, dan diabetes. Size pinggang yang bertambah boleh meningkatkan risiko ini. Selalunya, pinggang lebih cepat melebar selepas menopaus. Sekiranya ukuran pinggang sekarang lebih dari 35 inci, it's time to take steps to reverse this trend. Mulakan sekarang!

Mengapa Pertambahan Berat Badan Selalunya Berlaku Selepas Menopaus?

Kesan estrogen.

Estrogen membantu mengawal berat badan. Dengan tahap estrogen yang rendah, kita cenderung makan lebih banyak dan kurang aktif (mudah letih). Kekurangan estrogen menyebabkan tubuh gula dalam darah dengan kurang berkesan, yang akan meningkatkan simpanan lemak dan menyukarkan penurunan berat badan. Jika estrogen boleh ditingkatkan, akan membantu melambatkan kenaikan berat badan.

Seiring usia, banyak perubahan lain berlaku yang menyumbang kepada kenaikan berat badan. Sebagai contoh kurang aktif (kesan estrogen yang menurun). Usia yang bertambah menyebabkan badan kehilangan jisim otot, yang menurunkan metabolisme, menjadikan badan lebih mudah naik. Metabolisme juga menurun bila usia bertambah. Di usia 40-an, untuk menggunakan tenaga yang sama seperti umur 20-an, kini kita perlu menambah jumlah masa serta intensiti melakukan aktiviti. Dulu, 15 minit boleh bakar 50 kalori, kini akibat faktor usia, untuk membakar 50 kalori perlukan lebih dari 15 minit (sekadar contoh perbandingan).

GC Plus mengandungi bahan aktif yang 'block' menghalang enzim citrate lyase yang membentuk lemak. Dengan menghalang enzim ini, GC Plus dapat melambatkan atau menyekat pembentukan lemak dalam badan anda. Ini dapat mengurangkan risiko kenaikan berat badan. GC Plus juga membantu menambahkan jisim otot dengan menukarkan lebihan kalori kepada glikogen dan disimpan dalam otot. Jisim otot bertambah disebabkan glikogen ini. Jisim otot yang bertambah akan menambahkan jumlah lemak yang dibakar apabila kita beraktiviti.

Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart