Kenapa bersenam bukan pilihan terbaik untuk kurus?

Tau tak yang penurunan berat badan tak bergantung kepada senaman sepenuhnya. Diet tu lebih penting. Boleh dikatakan kalau nak kurangkan berat badan, 70% diet dan 30% senaman. Tanpa kawalan makanan, memang susah nak turun berat.

Sebab itu GC Plus antara fungsinya adalah mengurangkan rasa lapar. Dengan cara itu, kita mengawal makanan tanpa sedar. Tapi, jangan sampai tak makan lansung. Makan tetap kena makan tapi pilihlah makanan yang sihat. Kalau tak makan KFC sebulan pun tak apa kan? Tak minum coke 3 bulan pun tak apa kan? Masih boleh makan nasi, masih boleh minum air putih. Jadi, pilihlah yang lebih baik.

Kebanyakkan orang yang rajin bersenam menganggap mereka kurus kerana rutin senaman itu. Manakala bila kita lihat orang gemuk, kita anggap dia tak bersenam sebab tu badan jadi macam tu.

Yang sebenarnya, komposisi badan kita banyak dipengaruhi oleh faktor genetik. Bukan kerana senaman. Kerana ada juga kelompok yang bersenam tetapi masih berat tak turun.

Tapi, diet sangat mempengaruhi bentuk badan. Mereka yang mengambil banyak makanan karbohidrat akan menjadi kurang keinginan untuk bersenam kerana kesan metabolik diet yang sedemikian (karbohidrat). Tenaga dari karbohidrat kebanyakkannya terperangkap dalam sel lemak, membuatkan badan tak menerima tenaga yang cukup, lantas menyebabkan keletihan. Bila letih, otomatik rasa mengah bila bersenam.

Tapi tak bermakna bersenam tu tak bagus. Bersenam bagus untuk kesihatan - jaga jantung dan kurangkan tekanan tetapi bukan pilihan terbaik untuk kurus. Nak kurus, kena diet. Diet bukan bermaksud berlapar, tapi pilih-pilihlah makanan yang nak dimakan ok?

 

 

Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart