Karbohidrat Kompleks - Sabotaj Diet

Mengambil terlalu banyak refined carbs [karbohidrat yang diproses] bukan sahaja mengurangan nutrien, tetapi meninggikan risiko mendapat penyakit metabolik kronik seperti diabetes dan penyakit jantung. Jika dibandingkan dengan karbohidrat yang belum diproses, refined carbs menurunkan tgermal effect makanan menyebabkan berat badan bertambah dan metabolisme menjadi perlahan.

Refined carbs termasuklah sukrosa [table sugar], fruktosa dan makanan yang mengandungi bahan-bahan ini seperti air bikarbonat, kordial, jelly, pengawet, pastri dan desserts. Sumber utama refined carbs dalam makanan adalah makanan yang dibuat dari tepung. Refined carbs ada indeks glisemik yang tinggi, yang meningkatkan tahap gula dalam darah. Dengan kata lain, pengambilan refined carbs dengan banyak dan rutin akan meningkatkan risiko diabetes jenis 2.


Kehilangan Nutrient

Penghasilan tepung gandum adalah contoh yang paling senang nak faham. Biji gandum dikisar untuk memecahkan lapisan luar [outer bran] bagi menghasilkan tepung dengan tekstur yang lebih halus. Tetapi semasa proses ini, kebanyakan serat, asid lemak, vitamin E, vitamin B dan mineral penting dibuang. Walaupun sebilangan besar vitamin B dan zat besi dimasukkan ke dalam tepung untuk menghasilkan tepung yang diperkaya, kualiti tepung tetap lebih rendah daripada biji gandum yang belum diproses.


Thermic Effect

Thermic effect tu apa?

Ok, itu adalah metabolisme yang meningkat kerana pengambilan makanan. Maksudnya tenaga yang kita dapat setelah makan. Tetapi, nak mencernakan refined carbs perlukan tenaga yang banyak kerana strkturnya yang kompleks. Akhirnya refined carbs tak memberikan tenaga yang banyak pun untuk badan menyebabkan kita sentiasa mahu makan lagi.


Berat badan bertambah

Pengambilan refined carbs yang berlebihan akan meningkatkan jisim lemak dan berat badan. Makanan berasaskan refined carbs diserap dengan cepat oleh badan, jadi kadar glukosa darah naik dengan cepat. Ini menyebabkan pankreas menghasilkan banyak insulin untuk mengelakkan glukosa darah menjadi terlalu tinggi. Senario ini merangsang hati mengeluarkan trigliserida. Trigliserida membuatkan jisim lemak bertambah. Peningkatan jisim lemak akan menurunkan kadar metabolisme. Bila metabolisme rendah, berat badan pun susah diturunkan. Nampak tak turutannya?


Trigliserida adalah komponen dalam Total Kolesterol. Sebab itulah menurunkan berat badan boleh menurunkan kolesterol. Begitu juga ketika susah menurunkan berat badan, boleh jadi kolesterol anda tinggi [tyigliserida]. Sebab itulah BASIC VALUE PACK adalah weight loss booster. Mengandungi GC Plus untuk meningkat jisim otot dan Nutrijuice untuk menurunkan kolesterol.

Maklumat lanjut, whatsapp 012-7728976

 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart