Cravings - Menyumbang kepada pertambahan berat badan

Keinginan [cravings] yang kuat untuk makan makanan tertentu boleh menyumbang sehingga 11% kenaikan berat badan.
FOOD CRAVINGS ARE REAL BUT MANAGEABLE.

Keinginan makanan tertentu boleh meningkat apabila sedang menonton TV, sedang sedih atau sedang bosan. Sekiranya tidak boleh berhenti mengambil makanan-makanan ini sekaligus, jangan torture diri sendiri. Lebih baik makan sedikit makanan tersebut and move on.

Bila kita makan sedikit makanan tersebut, keinginan ini akan cepat berlalu, membuatkan hormon kortisol kembali menurun sekaligus mengurangkan rasa lapar dan stress. Yang penting, jangan ambil terlalu banyak. Cukup sekadar melepaskan keinginan.

Dari sudut psikologi, apabila kita mengehadkan diri dari memakan sesuatu, itu boleh membuatkan kita makan berlebihan kemudian. Daripada 'mengharamkan' makanan tersebut terus, cubalah ambil sedikit untuk melegakan keinginan. Ini membantu memastikan weight loss program mampu diteruskan dan jadi lebih menyeronokkan.

Contohnya, kalau teringinkan pizza, makanlah 1-2 keping. Perrcayalah, keinginan yang terpenuhi ini membuatkan anda mampu bertahan tanpa pizza for at least 1 more month!

Berbanding jika anda menahan diri dari memakan pizza, setiap hari anda akan 'berperang' dengan craving. Inilah yang buatkan ramai orang giveup dengan diet program.

Dengan kata lain, belajarlah cara mengambil makanan tanpa berlebihan, insyallah, you can enjoy them while still making progress. Kuncinya di sini adalah memanjakan keinginan anda sekali-sekala. 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart