Hati dan Kolesterol: Apa harus kita tahu tentangnya.

Sebilangan besar kolesterol dalam badan dibuat di hati dan diperlukan oleh badan. Tetapi ada kolesterol yang boleh menyebabkan kerosakan pada hati. Lemak berkumpul di sekitar hati jika darah mengandungi kolesterol yang tinggi. Senario ini boleh menyebabkan NAFLD (sejenis penyakit hati) dalam jangka masa panjang. NAFLD selalu berlaku di kalangan orang yang mempunyai berat badan berlebihan atau menghidap diabetes.

NAFLD juga menghalang kemampuan hati untuk menghasilkan atau membersihkan kolesterol (kolesterol jahat). Keadaan ini boleh menyebabkan lonjakan kolesterol seseorang. Bila kolesterol tinggi, badan sukar mengagihkan lemak dengan baik. Biasanya, kolesterol tinggi tidak menunjukkan sebarang gejala. Tetapi jika anda mempunyai berat badan berlebihan dan sukar menurunkan berat, atau menghidapi penyakit jantung dan diabetis, cubalah lakukan ujian kolesterol. Pasti tinggi.

Diet yang betul dapat mengurangkan risiko terkena penyakit hati. Biasanya, doktor akan meminta melakukan perubahan pada diet dan bersenam terlebih dahulu. Sekiranya berlebihan berat badan, doktor akan menyarankan untuk menurunkan berat badan. Seseorang yang ada kolesterol tinggi kadang-kadang terpaksa mengambil ubat kolesterol (statin). Walau bagaimanapun, ketika mengambil statin secara rutin tetapi berat badan tidak dikawal, kolesterol tetap susah untuk turun. Penting untuk memastikan berat badan juga dikawal.

Bila berat badan telah mencapai berat ideal, perlu dipastikan perubahan ini dikekalkan untuk mengelakkan kolesterol tinggi kembali. The liver can repair itself up to a certain point. Maksudnya seseorang dapat mengurangkan kerosakan hati jika kolesterol dan befrat badan dikawal dari awal. Kita boleh nampak di sini bahawa banyak risiko penyakit yang dapat dielakkan apabila berat badan dikawal terlebih dahulu. Berat badan-kolesterol-penyakit hati-jantung-diabetis adalah saling berkait di antara satu sama lain. Selalunya, the root cause adalah bodyfat.



Whatsapp kami di 012-7728976.
Jika anda ada point dengan GreenAard boleh tebus 600 point untuk diskaun RM10.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart