Berat berlebihan merosakkan sendi

Tidak ada diet yang magic untuk menyembuhkan sakit sendi. Tidak ada makanan khas atau special eating plan yang dapat mengurangkan sakit sendi. Diet yang seimbang penting untuk tahap kesihatan secara keseluruhan. But when it comes to managing sakit sendi, satu perkara terpenting yang boleh dilakukan ialah mengawal berat badan.

Berat badan berlebihan memberi tekanan pada sendi, terutama lutut, menyebabkan kesakitan dan kerosakan sendi bertambah. Overweight 10kg akan menambahkan tekanan pada lutut sebanyak 30-40kg.

Sekiranya pernah cuba dan gagal menurunkan berat badan sebelum ini, jangan putus asa. Tak perlu hilang banyak untuk melegakan sakit sendi. Bayangkan kalau overweight 10kg bersamaan pressure 30-40kg, bermakna, dengan menurunkan berat sebanyak 5kg pun dah boleh mengurangkan half of the tekanan.

Ramai orang set goals too high. If you begin with unreasonable goals, you’re going to be disappointed. Buat target yang masuk akal. Mulakan dengan 2-3kg pada bulan pertama. Atau start out with a goal menurunkan berat badan anda sebanyak 5% dulu. Setelah mencapai first goal, tetapkan goal lain untuk hilangan 5% lagi. Menetapkan goal yang masuk akal adalah penting lebih-lebih lagi bila ada sakit sendi kerana aktiviti fizikal mungkin terhad.

GC Plus membantu memudahkan perjalanan weight loss anda. Ada yang nak cuba? Sebelum itu, pastikan :

- tidak mengambil birth control
- tidak mengambil ubat-ubatan hospital secara rutin
- tidak mengambil ubat darah tinggi
- tidak ada PCOS atau thyroid problem
- BMI exceed normal range. BMI yang ideal tak perlu ambil GC Plus.

Sekiranya lulus check list di atas, whatsapp kami untuk dapatkan GC Plus, 012-7728976.

Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart