Berat badan - Perbezaan antara Jogging, Berlari dan Lari Pecut

Bersenam setiap hari sangat penting untuk kekal cergas dan sihat. Tetapi adalah satu cabaran untuk memilih jenis senaman yang sesuai dengan tujuan kita. Begitu juga dengan joging, berlari dan lari pecut. Ketiganya adalah sebahagian dari bentuk senaman yang sama, tetapi perbezaan di antara mereka adalah kecepatan. Perlu tahu perbezaan dan faedah yang ditawarkan oleh ketiga-tiganya.

Jogging
Berjoging adalah latihan intensiti rendah. Nak berjogging, usaha kena lebih berbanding berlari atau pecut. Semasa berjoging, had kelajuan mesti kurang dari 10 minit setiap 1.6km. Sekiranya kelajuan lebih daripada itu, secara amnya ia dianggap sebagai larian.

Tetapi kelajuan berjogging tak sama untuk setiap orang. Sekiranya baru mula berjogging, bermula dengan kadar 15 minit setiap 1.6km pun will be difficult and tiring. Sekiranya kita masih boleh bernafas dengan betul semasa berjoging, degupan jantung normal dan boleh bercakap dengan betul, bermakna teknik jogging anda tepat.

Berlari
Sejenis senaman seperti jogging tetapi berlari adalah pantas. Berlari membantu membakar lebih banyak kalori berbanding berjoging. Ini kerana berlari memerlukan lebih banyak tenaga daripada berjoging, akibatnya ia membakar lebih banyak kalori. Berlari bagus untuk kesihatan kardiovaskular [jantung].

Lari Pecut [Sprinting]
Semasa berlari, pelari perlu mengekalkan kelajuan maksimum. Berlari adalah latihan yang memerlukan banyak tenaga semasa melaksanakannya. Lari pecut adalah yang terbaik untuk jarak dekat. Latihan ini membantu membakar kalori maksimum dan keupayaan paru-paru meningkat. Sprinting adalah pilihan TERBAIK Untuk orang yang berusaha menurunkan berat badan dengan CEPAT.

PENAFIAN : Sekiranya ada masalah sendi atau kardiovaskular, jangan lakukan senaman ini.

GC PLUS, jika diambil berserta senaman, lebih mempercepatkan progress weight loss. Whatsapp kami sekarang : 012-7728976
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart