Bagaimana nak identify jika anda telah bersenam secara BERLEBIHAN?

Bagi sesetengah orang, bersenam umpama memerah jantung. Ia adalah satu penyeksaan. Jika ingin menjadikan senaman perkara yang rutin, jangan lakukannya secara berlebihan. Terdapat had, yang berbeza-beza bagi setiap individu, tentang berapa banyak senaman yang diperlukan. Melakukan senaman lebih dari had memberi kesan negatif kepada badan.

Badan menggunakan lebih banyak tenaga semasa Basal Metabolic Rate (BMR). BMR adalah tenaga yang digunakan oleh badan ketika tidak berbuat apa-apa, umpamanya baring sambil menonton Netflix. 60-80% tenaga (kalori) digunakan semasa BMR, untuk menggerakkan jantung mengepam darah, untuk sistem pencernaan mencernakan makanan, pembaharuan sel, aktiviti hormon, etc. Kesemua ini lebih banyak menggunakan tenaga daripada bersenam.

Jadi, jika seseorang telah berlebihan dalam bersenam, badan hilang tenaga untuk melakukan aktiviti BMR. Akibatnya, seseorang akan mendapati badannya menjadi terlalu letih, rambut mudah gugur, kulit kusam, dan sakit-sakit badan. Sakit-sakit badan yang dialami bukanlah kerana terlalu banyak bersenam tetapi kerana badan tidak cukup tenaga untuk memperbaiki tisu yang cedera semasa bersenam.

Jika memilih untuk berenang, cycling, jogging, atau brisk walking, had hanyalah 150-200 minit SEMINGGU. Bermakna, minimum hanya 20-25 minit sehari. Jika melakukan high intesity exercise seperti body building, hanya 75 minit seminggu. Sebab itulah untuk menurunkan berat badan, gunakan formula 80/20 iaitu 80% diet dan 20% senaman. Ini kerana, BMR memerlukan lebih banyak tenaga berbanding aktiviti fizikal.

GC PLUS bukan fat burner tetapi :
  • mengurangkan rasa lapar
  • menghalang aktiviti enzim yang membentuk lemak
  • menyimpan lebih banyak glikogen dalam otot supaya jisim otot bertambah
Fat Burner adalah supplement yang meningkatkan metabolisme badan KETIKA bersenam. Bermakna, untuk fat burner aktif dalam badan, seseorang perlu bersenam selepas mengambilnya. Berbeza dengan GC PLUS, ia bukan fat burner. Seseorang tidak wajib bersenam selepas mengambil GC PLUS kerana ia bertindak dengan cara yang berbeza.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart