Apakah jenis bentuk badan anda? - Part 2

(a) Bentuk badan pear

Bentuk badan ini membawa sebahagian besar berat badan di bahagian bawah badan. Kebanyakannya adalah SUBCUTANEOUS FAT. Subcutaneous fat juga dikenali sebagai lemak yang boleh dicubit.

Subcutaneous fat tidak melingkari organ penting dalam badan. Bermakna, lemak jenis ini TIDAK memudaratkan kesihatan. Tetapi, lemak jenis ini lebih SUSAH untuk hilang.

Makanan untuk jenis badan ini adalah :
- makanan berserat tinggi.
- makanan rendah lemak.
- protein yang sedikit.

Bentuk badan pear juga disebabkan oleh kadar estrogen yang tinggi. Jadi, salah satu cara terbaik adalah elakkan makan daging proses (daging burger, sosej, meatball). Daging proses selalunya mengandungi hormon yang tidak diperlukan.

(b) Bentuk badan inverted triangle (segitiga terbalik)

Badan berbentuk segitiga terbalik adalah jenis badan yang lebih besar di bahagian atas, memiliki bahu dan dada yang lebar dan cenderung menyimpan lemak di bahagian atas badan. Hampir tidak berpinggang (saiz pinggang dan pinggul lebih kurang sama) dan punggung yang flat.

Badan jenis ini penting untuk memilih karbohidrat kompleks. Maknanya, pilih makanan seperti nasi, roti gandum, pasta, kentang, keledek dan sayuran berkanji seperti jagung.

Bentuk badan segitiga terbalik mesti elakkan :
- makanan berkeju
- makanan lemak tinggi, terutamanya yang masin.

Tetapi banyakkan makanan bermagnesium tinggi seperti sayur-sayuran gelap contohnya bayam.


Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart