Adakah normal berat badan bertambah semasa haid?

Dalam tempoh haid, adalah normal jika berat bertambah 2-3kg.
Inilah simptom fizikal sindrom pramenstruasi (PMS). Perubahan hormon menyebabkan kenaikan berat badan. Berat bertambah akibat badan menahan cecair (water retention).

Hari-hari sebelum haid, estrogen dan progesteron berada pada tahap yang tidak menentu. Ini memberitahu badan bahawa sudah waktunya untuk memulakan haid. Estrogen dan progesteron mengawal cara badan mengatur cecair. Apabila hormon-hormon ini turun naik, tisu-tisu di dalam badan mengumpul lebih banyak air. Hasilnya adalah water retention.

Water retention boleh menyebabkan pembengkakan atau bengkak pada payudara, perut, atau kaki. Inilah yang meningkatkan berat badan, tetapi bukannya gemuk. Water retention adalah simptom PMS yang biasa. Perut kembung atau cramp perut boleh membuatkan pakaian terasa ketat. Ini bukan akibat kenaikan berat badan yang sebenar.

Semasa haid, perubahan hormon meningkatkan gas di saluran gastrointestinal (GI) dan menyebabkan kembung. Water retention di perut juga boleh menyebabkan kembung. Kekejangan perut berlaku disebabkan oleh bahan kimia yang disebut prostaglandin yang dilepaskan oleh rahim. Prostaglandin membuatkan rahim berkontraksi dan lapisan dinding jatuh (dikeluarkan). Inilah punca sakit perut semasa haid.

Perubahan tahap hormon progesteron yang meningkat semasa haid juga menyebabkan seseorang makan berlebihan. Progesteron adalah perangsang selera makan. Estrogen juga mengatur serotonin, iaitu sejenis neurotransmitter yang mengawal mood dan mengurangkan selera makan. Apabila estrogen tidak teratur semasa haid, serotonin juga tidak teratur. Hasilnya, selera makan bertambah. 

Serotonin yang rendah meningkatkan keinginan gula. Ini kerana, ketika serotonin rendah, otak memerlukan lebih banyak gula. Tetapi, makanan tinggi dapat meningkatkan pengambilan kalori dan menyebabkan kenaikan berat badan. Jadi, sekiranya anda mahu terus mengambil GC PLUS ketika haid, tidak mengapa. Boleh teruskan. Lagipun, GC PLUS mengandungi herba dapur, bukannya herba hutan yang panas.

Pengambilan GC PLUS ketika haid dapat menstabilkan tahap serotonin dalam badan, sekaligus memperbaiki mood dan mengurangkan selera makan yang berlebihan.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart