Jenis-jenis jerawat

 .

Mengetahui jenis-jenis jerawat memudahkan anda untuk merawatnya. Klik setiap gambar dan check if jerawat yang disenaraikan ada pada anda.

 .

Bintik atau titik hitam pada muka.
Terjadi apabila folikel rambut tersumbat (liang tersumbat).

 .

 .

Jerawat jatuh ke dalam kategori "ringan" jika ada kurang daripada 20 whiteheads dan kurang daripada 15 biji-biji merah. Jerawat jenis ringan ini biasanya boleh dirawat dengan membeli ubat-ubat di kaunter saja. Ia mungkin mengambil masa sehingga lapan minggu untuk lihat perubahan.

 .

Pakar dermatologi biasanya syorkan ubat yang sederhana saja untuk merawat keadaan ini. Ia mungkin mengambil masa beberapa minggu untuk dirawat, dan untuk beberapa ketika jerawat kelihatan menjadi lebih buruk sebelum ia bertukar menjadi lebih baik.

 .

Jerawat kadangkala boleh bertukar dari warna merah tua atau ungu. Ia sering meninggalkan parut. rawatan segera boleh mengurangkan parut. Dalam beberapa kes, doktor mungkin suntik kortikosteroid terus ke dalam nodul dan sista untuk mengurangkan saiz.

 .

Biji besar, lebam dan sakit bila disentuh. Ia tumbuh jauh di dalam kulit. Nodul perlu dirawat oleh doktor kulit.

 .

Keadaan di mana kulit jadi merah, membentuk lebam pada kulit. Secara relatif, jerawat ini kecil dan sederhana dalam saiz. Simptomnya adalah gatal-gatal dan kulit jadi merah dan lembab. Kaedah rawatan yang terbaik adalah jangan guna atau apply apa-apa, biarkan kawasan kemerahan itu reda dan kering. Bila kawasan itu kering barulah apply ubat.

 .

Menyerupai jeragat tapi ada ‘gelang’ merah di sekeliling ketulan/benjolan ni. Benjolan ini biasanya dipenuhi dengan nanah putih atau kuning. Elakkan mencucuk atau picit pustules. Memicit boleh menyebabkan parut atau tompok-tompok hitam pada ada kulit.

 .

Merupakan luka bernanah besar yang kelihatan serupa macam bisul. Seperti nodul, sista memang menyakitkan. Tak boleh dirawat menggunakan produk biasa. Mesti dirawat oleh pakar kulit.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart