Apa ada dalam BLACKHEADS

Apabila pori (lubang folikel bulu roma) tersumbat dengan sebum (minyak) dan sel kulit mati, yang kemudiannya menjadi pejal, warna permukaan pori berubah menjadi gelap. Inilah yang biasanya dipanggil BLACKHEADS. The medical name ialah comedo.

Warna hitam pada permukaan blackheads/comedo adalah disebabkan oleh pengoksidaan molekul lemak dalam sebum. Jika permukaan blackhead ditutupi oleh kulit, pengoksidaan ini tidak berlaku. Struktur ini dipanggil whitehead atau jerawat. Maksudnya, jika kulit di atas benjolan pori tertutup, benjolan itu dipanggil whitehead. Apabila kulit di atas benjolan terbuka, pendedahan kepada udara menyebabkan ia kelihatan hitam dan blackhead terbentuk.

Benda putih yang keluar dari pori apabila memicit hidung, dipanggil filamen sebum. Benda putih ini kebanyakannya terdiri daripada minyak yang dihasilkan oleh kulit DAN sel kulit mati. Jadi, tak perlu over expresi "Euwww!" bila melihat video tentang blackhead kerana ia bukan najis, hanya minyak muka yang berlebihan. Walaupun begitu, blackhead mesti dirawat kerana ia adalah permulaan kepada penyakit kulit. Faktor terjadinya blackhead ada pelbagai, antaranya:
  • badan menghasilkan terlalu banyak minyak.
  • bakteria Propionibacterium acnes berkumpul pada kulit
  • sel-sel kulit mati tidak dibersihkan dari muka
  • perubahan hormon
Perubahan hormon menyebabkan peningkatan pengeluaran minyak semasa remaja, semasa haid, semasa mengambil birth control, atau semasa mengambil ubat tertentu, seperti kortikosteroid, litium, atau androgen. Membasuh muka 2 kali sehari terutama selepas bangun dari tidur penting untuk menghilangkan pengumpulan minyak. Ini kerana, setiap malam, kulit muka mengeluarkan minyak. Tetapi jangan cuci muka lebih dari 2 kali sehari kerana boleh menghilangkan banyak minyak semula jadi dari muka hingga mengakibatkan kekeringan.

Cleansing Gel GreenAard terbukti membantu mengurangkan simptom jerawat. Ia bukanlah khusus untuk blackheads tetapi kemampuannya untuk merawat jerawat mungkin membantu masalah blackhead. Nak cuba?
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart