Tanda-tanda pada kaki boleh jadi petanda kolesterol anda tinggi.

Tanda-tanda pada kaki boleh jadi petanda kolesterol anda tinggi.

 

 

 Semua orang tahu kolesterol tinggi boleh buatkan saluran darah ke jantung tersumbat, tapi ia takkan berhenti setakat tu. Kolesterol boleh memberi kesan kepada kaki yang mengakibatkan penyakit arteri periferal, atau PAD. . Selepas lima tahun , 20% daripada yang menghidapi PAD akan dapat serangan jantung. Cuba klik setiap gambar dan check kalau-kalau anda korang tanda-tanda ini tanpa korang sedar. Lebih cepat korang kesan simptom-simptom pada kaki, lebih senang mencegah serangan jantung.

 

 

Antara gejala PAD yang biasa adalah rasa tak selesa pada kaki.
Tak selesa yang macamana?
Bila korang buat senaman, walaupun senaman ringan, akan tetap berasa sakit di bahagian kaki. Sakitnya mungkin dari peha, menjalar hingga ke tumit. Kaki terasa "berat". Kadangkala, korang sampai kena berhenti beberapa kali kerana kesakitan tadi. 
Pernah tak korang kerap kena berhenti berehat semasa berjalan kaki? Dan selalunya tempoh berhenti tu konsisten. Contohnya, berjalan 2 blok, berhenti. Sambung lagi berjalan 2 blok, terpaksa berhenti lagi.
Orang yang ada PAD, kerap kejang (cramp) kaki sewaktu nak tidur/sedang tidur. Biasanya kejang di bahagian tumit, betis dan jari kaki. Kalau korang terkena kejang ni, selalunya kesakitan tu boleh lega dengan menjuntaikan kaki dari katil atau duduk di kerusi supaya tarikan graviti membantu aliran darah ke kaki.

 

 

Pernah terperasan kuku dan kulit pada kaki berubah warna? Kalau dulunya warna pink, tiba-tiba berubah jadi warna kusam pucat.
Atau kuku jadi lebih tebal dari biasa?
Atau bulu kaki gugur dengan banyak?
Apabila saluran darah tersumbat oleh kolesterol, kaki tak menerima aliran darah yang normal. Kalau korang jenis yang berbulu kaki yang tebal, cuba perhati-perhatikan kalau-kalau bulu kaki tu makin susut (gugur). Ataupun, cuba cukur bulu kaki dan lihat berapa cepat dia tumbuh. Kalau dia tumbuh dengan sangat perlahan, mungkin korang ada PAD dan itu adalah antara tanda-tanda kolesterol tinggi dalam badan.

 

 

Sering berasa sejuk pada kaki, ini juga petanda awal PAD.
Tapi tak semestinya, sebab sejuk-sejuk pada kaki ni adalah perkara normal yang ada pada semua peringkat umur walaupun tak menghidap PAD. Tapi, kalau hanya sebelah kaki saja sejuk atau bahagian bawah kaki saja yang sejuk, ok, ini masanya untuk cepat jumpa doktor.
Perhatikan juga pada bahagian betis. Kalau otot betis mengecil sebelah, itu menunjukkan korang ada atrofi, iaitu pengecutan otot betis akibat dari kurangnya aliran darah.

 

 

 

Selain dari tu, perhatikan juga simptom-simptom ini :

🐦 Muncul kutil putih (biji-biji lemak) di bahagian bawah mata dan leher.

🐦 Kerap letih dan cepat mengantuk.

🐦 Sakit kaki dan sering kebas kaki.

🐦 Selalu rasa kembung perut.

🐦 Kerap sakit dada dan berdebar-debar dengan tak semena-mena.

🐦 Krem/kejang kaki di waktu malam.

🐦 Kuku menjadi lebih tebal dan lambat panjang.

🐦 Rasa tegang di bahagian tengkuk.

 

Nampak macam sakit biasa, kan? Dan selalunya kita ambil mudah.

"Alah, nanti urut dengan minyak panas, hilanglah sakit tu".

"Tak cuku[p rehat agaknya ni. Dapat tidur sejam dua, segarlah balik".

 

Tapi, kalau dah hari-hari pun kerap letih, mesti ada something wrong, betul tak?

 

Kini dah ada cara efektif, cepat serta lebih ekonomi untuk bebas masalah kolesterol tinggi dalam badan dengan Nutrijuice.

Disyorkan diambil oleh :

► yang kencing tak puas, buang air besar tak berapa lawas, penat meneran je tapi output tak memuaskan.

► kakak-kakak dan abang-abang yang kandungan koleztrol mencanak-canak naik.

► adik-adik yang semput mencungap-cungap bila banyak minum ais.

► sedara dan sedari yang selalu sakit ulu ati dan pedih-pedih perut.

► manjang je sakit belakang, sakit kaki, letih 24 jam.

 

Kalau nak beli dari agen-agen pun boleh. Kat bawah ni senarai agen-agen.

RM59/botol (Semenanjung)

RM69/botol (Sabah/Sarawak) D

Diskaun untuk pembelian 2 botol sekaligus. 

 

🌠 KUALA LUMPUR 🌠

♡ Fariza . 019-6428422 . Setiawangsa/Wangsa Maju

♡ Suhaila . 013-3656700 . Gombak/Wangsa Maju/Keramat/KLCC/ Semarak/SOGO

♡ Razitah . 012-6035997 . KLCC/Jln Perak/Jln Sultan Ismail/Jln Raja Chulan & sekitarnya

♡ Dee Ramliey . 013-6738492. KRAFTANGAN Jalan Conlay

♡ Iqbal . 019-2699001 . PPUKM .

 

🌠 SELANGOR 🌠

♡ Nadiah . 016-3910108 . Selayang/FRIM/Kepong

♡ Rohaya . 012-3074558 . Puchong/Cyberjaya

♡ Sarah . 012-3582950 . Sg Buloh

♡ Azlinda . 013 595 2599 . Sg Buloh

♡ Jasmin . 014-6668872 . Puncak Alam/Meru/Saujana Utama

♡ Azlila . 019-3598733 . Universiti Malaya/PJ/Subang Jaya

♡ Dahlia . 019-2244646 . Bandar Baru Bangi

♡ Rasyidah . 012-9632447 . Sepang/Bandar Salak Tinggi

♡ Baiti . 012-9638344 . Bangi/Kajang

♡ Asliah . 019-2511448 . Subang Bestari/Kota Damansara/Bkt Damansara/Sri Hartamas

♡ Azma . 017-6574910 . Serdang/Ampang/Setiawangsa/Wangsa Maju

 

🌠 PUTRAJAYA 🌠

♡ Rohaya . 012-3074558

 

🌠 NEGERI SEMBILAN 🌠

♡ Nurul Ain . 012-2090819 . Seremban/Seremban 2/Senawang/Ampangan

♡ Rasyidah . 011-28801721 . Nilai

 

🌠 MELAKA 🌠

♡ Nadiah . 019-4092441/019-4493751 . Jasin/Merlimau/Ayer Keroh/Durian Tunggal & Bandar Melaka

 

🌠 JOHOR 🌠

♡ Amy . 013-713 0042 . JB/Tebrau/Ulu Tiram

♡ Azrul . 013-3713153 . Gelang Patah

 

🌠 PERAK 🌠

♡ Lydia . 013-4565858 . Taiping

♡ Ainon . 019-4809785 . Ipoh

 

🌠 PERLIS 🌠

♡ Che Naimah . 012-4013490 . Kangar/Arau/Kuala Perlis

 

🌠 PULAU PINANG 🌠

♡ Fathehah . 010-4048696 . Bhgn pulau

♡ Azizah . 013-4412324 . Seberang Perai/Penang/Bandar Perda

 

🌠 PAHANG 🌠

♡ Ehsan . 012-4905253 . Kuantan

♡ Elya . 019-3419441 . Indera Sempurna/Tanjung Lumpur/Gambang/Pandan/Pekan

 

🌠 KEDAH 🌠

♡ Imah . 012-4013490 . Alor Setar/Jitra/Changlun

♡ Kak Azizah . 013-4412324 . Sungai Petani

♡ Nor Ainon . 019-4809785 . Padang Serai

 

🌠 TERENGGANU 🌠

♡ Wan Rahima . 017-9404732 . Kuala Terengganu

 

Kalau takde agen yang berhampiran korang, boleh je beli direct dengan kami. Free pos. Whatsapp kami di ☎ 012-7728976.

 

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart