Kenapa terlalu banyak garam tidak bagus?

Makan makanan bergaram terlalu banyak boleh memberi kesan buruk kepada tekanan darah.

Buah pinggang membantu mengawal tekanan darah dengan mengeluarkan air dari aliran darah.

Garam mengandungi natrium. Terlalu banyak natrium dalam darah akan menarik kembali air ke dalam darah. Lebih banyak garam bermaksud lebih banyak air dalam saluran darah anda dan ini menyebabkan tekanan tinggi.

Lama kelamaan, tekanan darah tinggi menjadikan saluran darah terpaksa bekerja lebih keras. Untuk beradaptasi dengan tekanan darah yang tinggi, dinding salur darah terpaksa menebal. Ini mengurangkan ruang di dalam saluran darah. Akibatnya, tekanan darah semakin meningkat dan lebih sedikit darah sampai ke organ. Darah membawa oksigen dan nutrien lain di seluruh badan.

[a] Kurang darah ke jantung menyebabkan sakit dada, bahkan serangan jantung.
[b] Kurang darah ke otak menyebabkan strok atau demensia [memory loss].

Tekanan darah tinggi menyumbang kepada separuh serangan jantung dan strok.

Orang dewasa dan kanak-kanak berusia lebih dari 11 tahun tidak boleh makan lebih daripada 6g garam sehari.

6g = satu sudu teh penuh

3/4 garam yang kita makan tersembunyi dalam ready-made food. Mungkin tidak merasa masin seperti roti dan cereal, tetapi garam tetap ada. Kalau tak percaya, check food label.

Jangan tambahkan garam dalam makanan [kalau boleh]. Sebaliknya, tambahkan lada hitam, herba, rempah dan jus lemon atau jus citrus lain untuk menambah rasa.

Nutrijuice membantu menurunkan tekanan darah. Kandungan Nutrijuice yang terdiri dari banyak ekstrak citrus menjadikan ianya makanan tambahan yang sesuai untuk tujuan i

Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart