Mengapa muka masih terasa berminyak selepas cuci?

Hakikatnya, di bawah setiap liang kulit terdapat kelenjar sebum yang menghasilkan minyak semulajadi yang dipanggil sebum. Sebum membantu mengekalkan kulit kekal terhidrat dan sihat. Walau bagaimanapun, pada sesetengah orang, kelenjar sebum menghasilkan terlalu banyak minyak. Ini menyebabkan kulit berminyak.

Seseorang dikatakan kulit berminyak jika kulit SENTIASA kelihatan berkilat, dan perlu dilap berkali-kali sehari. Jenis kulit begini boleh berasa berminyak dalam beberapa jam selepas dicuci. Penyebab kulit berminyak termasuk faktor genetik, persekitaran, dan gaya hidup. Walaupun tidak dapat menyingkirkan kulit berminyak sepenuhnya, seseorang boleh mengambil langkah untuk mengenal pasti puncanya.

Punca 1: Genetik
Jika salah ibu atau bapa mempunyai kulit berminyak akibat kelenjar sebum yang terlalu aktif, genetik ini boleh diturunkan.

Punca 2: Usia
Kulit menghasilkan kurang sebum apabila semakin tua. Kulit yang semakin tua kehilangan protein, seperti kolagen, dan kelenjar sebum menjadi perlahan.

Itulah sebabnya mengapa ramai orang yang semakin berusia kulit semakin kering. Ketika itu juga garis halus dan kedutan semakin ketara kerana kekurangan kolagen dan sebum (minyak semulajadi). Satu manfaat kulit berminyak, ketika semakin berusia, kulit tidak menunjukkan tanda-tanda penuaan yang cepat. Awet muda! Pori-pori boleh meregang kerana usia. Turun naik berat badan dan jerawat sebelum ini juga menjadikan liang pori membesar dan cenderung menghasilkan lebih banyak minyak. Pori-pori TIDAK BOLEH dikecilkan, tetapi seseorang can take extra care untuk mengawal minyak muka yang keluar dengan menyerap minyak menggunakan blotting papers.

Cleansing Gel mungkin tidak berapa sesuai untuk digunakan jika kulit berminyak tetapi boleh cuba our Makeup Remover. Makeup Remover GreenAard adalah 2 dalam 1 - makeup remover dan cleanser.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart