Makan terlalu sedikit boleh mempengaruhi kitaran haid.

Mengawal pengambilan kalori adalah cara yang bagus untuk menurunkan berat badan atau mengekalkan berat badan yang sihat. Walau bagaimanapun, jika pengambilan kalori terlalu rendah, boleh menyebabkan kesan sampingan yang tidak diingini, such as missing your period. Jumlah kalori yang diperlukan dalam sehari bergantung kepada pelbagai faktor. Pengambilan kalori juga berbeza mengikut tahap aktiviti masing-masing.

Orang yang lebih aktif perlukan lebih banyak kalori daripada yang kurang aktif. Contoh, jika sedang berusaha MENURUNKAN berat badan, dia perlu mengurangkan pengambilan kalori (kurang makan) daripada orang yang ingin MENGEKALKAN berat badan. Wanita memerlukan KURANG kalori daripada lelaki. Wanita TIDAK BOLEH mengambil kurang dari 1200 kalori sehari, kecuali berada di bawah pengawasan doktor. Makan kurang dari 1200 kalori berpotensi mendapat kesan sampingan yang berbahaya.

Pengambilan kalori yang terlalu rendah menyebabkan kitaran haid kacau-bilau dan tidak teratur. Diet di bawah 1200 kalori sehari menyebabkan keletihan, keguguran rambut, intoleransi terhadap selesema dan batu hempedu. Very likely that your period will stop altogether. Menyekat makan dengan teruk boleh mengakibatkan gejala seperti keletihan, insomnia, mudah pitam/pengsan, kuku rapuh, sembelit, kulit kering, tekanan darah rendah dan dehidrasi.

Sekiranya anda telah mula mengambil lebih dari 1200 kalori, tetapi masih tiada perubahan dalam kitaran haid, ini mungkin berlaku kerana sebab-sebab lain. Sindrom PCOS, endometriosis, radang pelvis dan fibroid pada rahim boleh menyebabkan perubahan pada haid. Sekiranya kitaran haid terlalu lambat hingga menjangkau beberapa bulan atau stop sama sekali, sila berjumpa doktor.

Sekiranya telah dipastikan tiada penyakit yang berbahaya, semak kembali corak pemakanan dan aktiviti harian anda. Selalunya, pengambilan kalori yang betul akan mengembalikan kitaran haid yang normal. Atau, kalau nak cuba Herba Rahsia Rimba bagi menggerakkan semula kitaran haid yang regular, whatsapp kami di 012-7728976.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart