Bolehkah tambah Gloei ke dalam kopi?

Seiring bertambahnya usia, badan kurang menghasilkan kolagen, mengakibatkan penurunan struktur kulit dan tisu tulang. Ini menyebabkan kedutan kulit dan kelemahan tulang rawan sendi. Salah satu cara yang berpotensi untuk mengatasi masalah ini adalah dengan meningkatkan kolagen badan melalui pemakanan.

Makanan tambahan berkolagen sangat mendapat perhatian. Dengan manfaat seperti peningkatan menganjalkan kulit dan mengurangkan sakit sendi, ramai yang cuba memasukkan kolagen ke dalam diet mereka. Menambahkan kolagen ke dalam kopi adalah salah satu daripadanya. Di sini kami akan jelaskan samada boleh memasukkan kolagen ke dalam kopi atau tidak.

Sebahagian besar suplemen kolagen dihidrolisis, yang bermaksud ia sudah dipecah-pecahkan menjadikan badan lebih mudah mencernakannya untuk diserap oleh sel. Ketika menambahkan kolagen ke kopi, suhu kopi yang tinggi mengganggu kualiti kolagen tersebut. Apabila terkena suhu tinggi atau larutan berasid/beralkali, protein (kolagen) musnah dan mengubah strukturnya sedikit. Suplemen berkolagen biasanya dibuat dengan cara mendedahkan kulit binatang ke larutan berasid atau alkali bagi melepaskan kolagen. Kulit itu pula dimasak di dalam air pada suhu tinggi (hingga 88ºC) untuk mengekstrak peptida kolagen.

Ini bermaksud suplemen berkolagen yang ada di pasaran sudah pun mengalami denaturasi atau pre-denaturasi (kemusnahan struktur kolagen). Denaturasi ini memang perlu dilakukan supaya badan boleh menyerap kolagen. Bermakna, suplemen berkolagen tidak hanya memberikan sedikit kolagen daripada apa yang diekstrak dari haiwan.

Jika suplemen berkolagen itu didedahkan pula pada suhu yang lebih tinggi (kopi), proses degradasi selanjutnya akan berlaku dan memecahkan protein lagi. Pada ketika ini, protein (kolagen) tersebut mungkin tidak berfungsi sama sekali, menjadikan suplemen itu tidak ada gunanya. Semasa menambahkan kolagen ke makanan/minuman panas yang lain, lebih baik tambahkannya semasa suhu sudah berkurangan sedikit untuk mengelakkan kolagen pecah. Sekiranya menambahkan kolagen pada makanan/minuman sejuk lebih baik tetapi kelarutan mungkin menjadi masalah. Perlu additional mixing.

GLOEI boleh dicampurkan dalam minuman dan makanan tidak kira apa suhu sekalipun. Dalam GLOEI tidak ada kolagen. Yang ada hanyalah bahan aktif yang diesktrak dari tumbuhan. Bahan aktif ini kemudian merangsang badan menghasilkan kolagen.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart