Punca Kenapa Berat Badan Anda Tidak Turun Walaupun Berpuasa

 

KEBAIKAN BERPUASA

Kebaikan berpuasa tidak terhad kepada menurunkan berat badan, malah membantu menurunkan kolesterol, meningkatkan konsentrasi dan membantu mendapatkan tidur yang lebih lena. Tetapi jika kita berpuasa untuk tujuan menurunkan berat badan, sebenarnya sangat senang untuk melakukannya dengan tidak betul, dan hasilnya berat badan tidak berganjak.

Berpuasa mengehadkan pengambilan makanan ke jangka masa yang lebih pendek.

Secara semula jadi ini mengurangkan pengambilan kalori dan seterusnya berat badan turun. Jadi, agak 'pelik' bila ada yang kata "Saya berpuasa dan bersenam tapi berat badan tak turun [atau turun sikit sangat]". Apatah lagi jika dibantu dengan GC PLUS, amat mustahil berat badan statik. 

Di mana silapnya?

 

[1] Terlalu banyak makan semasa waktu makan/berbuka

Secara piskologi, bila kita berpuasa seharian, kita menganggap berat sudah turun sedikit maka apa salahnya makan lebih sikit semada berbuka. You are wrong! 

Berat badan menurun bila kalori masuk rendah berbanding kalori keluar. Kalau kita berbuka dengan jumlah kalori yang sama [atau lebih], maka berat badan tidak akan turun. Dengan kata lain, jika kita 'qada' semua kalori ke dalam waktu berbuka, you're not really changing your diet at all.

 

[2] Tidak mengambil kalori yang secukupnya

Apabila badan tidak mengambil jumlah kalori yang mencukupi, badan tidak akan membakar kalori tetapi menjimatkan kalori. Kalori yang keluar menjadi sangat sedikit.

 

[3] Makan makanan yang kurang berkhasiat

Walaupun berpuasa, tidak bermakna kita boleh makan apa sahaja semasa berbuka kerana apa yang kita makan memainkan peranan. Sekiranya diet kita terdiri daripada makanan berkalori tinggi seperti fast food, junk food atau sugary food, berat badan susah untuk turun.

 

[4] Tidak cukup tidur

Tidur yang tak cukup membuatkan hormon kortisol dibebaskan dengan banyak dalam darah. Hormon kortisol akan menyebabkan badan memperlahankan pembakaran kalori. Di samping itu hormon ini akan meningkat keinginan untuk mengambil makanan/minuman yang manis-manis.

Perasan tak kenapa semasa mengantuk kita always cari coffee/tea? It's not the caffein yang kita cari tetapi kortisol yang berlebihan membuatkan badan 'hunger' for sugar.

 

[5] Bersenam dengan extreme

Selalunya, orang yang memulakan diet kurus, pada waktu yang sama mereka plan untuk bersenam [atau meningkatkan senaman] supaya berat badan lebih cepat turun. Tanpa mereka sedari, bersenam secara intensif, terutama ketika mengurangkan pengambilan makanan, boleh menyebabkan penurunan tahap tenaga dan tahap kelaparan meningkat. Akibatnya, kita mengambil lebih banyak kalori semasa makan berbanding kalori yang keluar semasa bersenam. Same goes to pengguna GC Plus. Bila ambil GC Plus, they eat like crazy kerana menganggap GC Plus adalah magic pills.

 

[6] Badan kurang air

Tidak minum air secukupnya semasa berpuasa bukan hanya membuatkan badan mengalami dehidrasi, tetapi merasa cepat lapar. Salah satu manfaat air adalah mengurangkan rasa lapar.

 

[7] Berpuasa tidak 'serasi' dengan badan

Mungkin point ini akan buatkan some of you kata "Now I know why....". Untuk pengetahuan yang belum tahu, berpuasa tidak semestinya boleh menurunkan berat badan [dengan banyak], kerana metabolic rate manusia tidak sama.

 

[8] Berpuasa + GC Plus

Kombinasi berpuasa & GC Plus secara matematik pasti membuatkan berat badan menurun melainkan anda makan dengan banyak atau mengambil kalori yang banyak. 

Makan dengan sedikit bukan jaminan kalori yang masuk juga sedikit. Tambahan pula kalau anda stress, kurang tidur, kolesterol tinggi atau ada masalah kesihatan, pasti hasilnya berbeza.

 

Untuk consultation gc plus, sila whatsapp 012-7728976.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart