Mengapa mengawal gula darah adalah kunci mendapatkan pinggang yang lebih ramping.

Gula darah (glukosa), adalah sumber tenaga utama badan. Ia menentukan seberapa lapar dan bertenaga seseorang. Glukosa dihasilkan apabila badan memecahkan karbohidrat. Manusia akan merasa lebih "lega" ketika body fat berkurang dan gula darah normal. Memakan makanan seimbang membantu menstabilkan glukosa dan memberi tenaga yang konsisten sepanjang hari. Ia juga akan membantu mengelakkan sebarang lonjakan insulin yang ketara.

Pankreas manusia menghasilkan hormon insulin yang dilepaskan ke aliran darah untuk mengatur glukosa. Insulin mengambil glukosa, kemudian memindahkannya ke aliran darah dan ke sel badan. Ia mengekalkan kadar glukosa dalam julat normal. Apabila seseorang makan gula (atau makanan kaya karbohidrat), pankreas membebaskan insulin agar semua glukosa disimpan. Lonjakan insulin ini memberitahu badan bahawa banyak tenaga available dalam aliran darah maka badan harus berhenti membakar lemak dan menggunakan glukosa sebagai sumber tenaga.

Bila seseorang makan makanan bergula tinggi/karbohidrat tinggi (roti putih) dengan konsisten, akhirnya badan berhenti terus membakar lemak dan hanya menggunakan glukosa sebagai sumber tenaga. Hasilnya, lemak dalam badan tetap kekal tidak berkurangan. Weight loss berlaku di antara waktu makan iaitu ketika gula darah masih seimbang dan tidak ada insulin yang berlebihan. Oleh itu, jika kita faham mekanisme gula darah, lebih mudah untuk menurunkan berat badan dalam jangka masa panjang. Selain itu, ia dapat membantu menjaga metabolisme agar makanan diproses lebih cepat.

Manusia boleh mengimbangkan gula darah dengan cara mengelakkan makanan bergula samada yang manis atau yang tersembunyi. Gula tersembunyi banyak dalam minuman (jus buah), makanan bertepung (roti, mee) dan makanan bebas lemak. Jangan berlapar! Kelaparan tidak hanya menyebabkan pengeluaran hormon stres seperti kortisol yang mencegah penurunan berat badan, tetapi gula darah menjadi sangat rendah menyebabkan tubuh membakar otot yang akhirnya menurunkan metabolisme badan. Bila otot sudah mengecut, lemak jadi lebih lambat dibakar.

Bolehkah GC PLUS mengimbangkan gula dalam darah?

Secara indirectly, YES. Kerana, berat badan yang berkurangan mampu mengembalikan tahap gula darah ke paras normal atau lebih rendah dari sebelumnya. Kalaupun gula darah tidak kembali ke normal, ia dapat mengimbangkan aktiviti insulin atau penggunaan ubat untuk mengawal diabetes (kerana berat badan sudah menurun).
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart