Kesan Pengambilan Makanan Kurang Dari 1000 Kalori Setiap Hari

"Saya ambil GC Plus, buat IF dan ambil 850 kalori saja sehari tapi berat susah turun".

Untuk menurunkan berat badan, badan harus ambil [makan] sedikit kalori daripada yang digunakan. Formula ini boleh menyebabkan penurunan berat badan, tetapi kalori yang terlalu rendah boleh menyekat penurunan berat badan.
Secara purata, manusia memerlukan antara 1600-3000 kalori setiap hari, bergantung pada jantina, umur dan tahap aktiviti. Angka-angka ini disyorkan untuk membolehkan badan mendapatkan nutrien dan tenaga yang optimum untuk aktiviti seharian, kesihatan badan dan mengekalkan berat badan.

Makan kurang daripada 1000 kalori sehari boleh menyebabkan badan kekurangan nutrisi yang membawa kepada sembelit serta pembentukan batu hempedu kerana ketidakaktifan pundi hempedu akibat lemak yang sangat rendah dalam diet. Gout juga boleh berlaku akibat penurunan berat badan yang cepat. Agak mengecewakan bila makan di bawah 1000 kalori sehari tetapi berat badan masih tak turun. The science behind this is, oleh kerana badan terpaksa menyesuaikan diri dengan pengambilan kalori yang rendah, metabolisme akan menjadi perlahan. Badan menyangkakan kita sedang dalam zon kebuluran.

Apabila badan merasakan kita sedang dalam fasa kebuluran, ia mengelak dari membakar lemak kerana mahu meyimpan tenaga kerana takut kita semakin lapar. Badan kita bukannya tak bijak. Ia akan buat penyesuaian metabolik apabila kita mengurangkan kalori. Hasilnya semakin susah badan nak turun berat ketika kita makan kurang dari 1000 kalori sehari. Kalori adalah tenaga untuk aktiviti badan. Apabila makan kurang daripada 1000 kalori sehari, umpama kita "isi minyak" kepada kerata [badan] untuk bergerak. Badan jadi tak bermaya. Bila terlalu sedikit kalori, tahap glukosa menurun begitu juga dengan fungsi badan lain - dari otot hingga otak.

Makan kurang daripada 1000 kalori sehari menjadikan otot mengecut. Kehilangan jisim otot mengurangkan pembakaran lemak. Otot mebakar lemak. Jika jisim otot berkurangan, lemak juga akan kurang dibakar. Mengehadkan diri kepada 1000 kalori setiap hari bermakna badam tidak mendapat beberapa nutrien penting, terutamanya protein. Apabila tidak cukup protein, badan tidak mempunyai asid amino yang diperlukan untuk menyokong pertumbuhan otot. Walaupun anda bersenam dan mengambil GC Plus, otot tidak dapat tumbuh kerana tidak mempunyai "blok bangunan" yang diperlukan [asid amino]. Badan cenderung menahan lemak kerana terasa seperti kelaparan.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart