Kenapa otak memerlukan karbohidrat?

Kepercayaan bahawa karbohidrat menyebabkan kegemukan dan mendatangkan penyakit pada badan telah lama mendominasi fikiran kita.

Rasa bersalah setiap kali selepas memakan makanan berkarbohidrat menyebabkan ramai yang cuba pelbagai diet yang boleh menyekat diri dari mengambil makronutrien ini.

Ketahuilah bahawa otak memerlukan kira-kira 130g karbohidrat setiap hari untuk berfungsi dengan optimum. Jumlah tersebut bersamaan 40% kalori (hampir separuh) dari jumlah diet harian seorang dewasa.

Walaupun otak manusia hanya menyumbang 2% daripada berat badan, otak menggunakan 20% karbohidrat. Neuron otak orang dewasa memerlukan glukosa (pecahan karbohidrat) yang tinggi.

Otak memerlukan supply tenaga yang berterusan (24/7). Walaupun tidur, otak terus memerlukan nutrien. Apabila keperluan ini tidak terpenuhi, badan mengubah protein menjadi tenaga untuk otak. Sayangnya, protein bukanlah sumber tenaga otak yang paling cekap.

Karbohidrat melakukan banyak fungsi di otak. Salah satu fungsi adalah bertindak menghasilkan neurotransmitter. Dua neurotransmitter yang memerlukan karbohidrat adalah serotonin dan dopamin.

Makan makanan berkarbohidrat mencetuskan pembebasan hormon insulin. Apabila tahap insulin meningkat, lebih banyak triptofan memasuki otak. Tryptophan adalah asid amino yang mempengaruhi tahap neurotransmitter.

Semakin banyak triptofan memasuki otak, lebih banyak serotonin dihasilkan. Makanan berprotein tidak meningkatkan kadar triptofan dan serotonin. Bila serotonin banyak dihasilkan, mood menjadi semakin baik, kurang rasa lapar dan kawalan terhadap cravings jadi lebih baik juga.

Konsep inilah yang diserapkan ke dalam GC PLUS. Bahan aktif dalam GC PLUS merangsang serotonin dalam tempoh 30 minit selepas mengambil GC PLUS. Selama 30 minit selepas anda makan GC PLUS, jangan makan sebarang makanan kerana tempoh ini penting bagi menghasilkan serotonin yang cukup supaya kesan lapar boleh dikurangkan.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart