Bagaimanakah antidepresan boleh menjejaskan penambahan berat badan?

 

Pertambahan berat badan adalah salah satu kesan sampingan daripada penggunaan antidepresan. Walaupun tindak balas terhadap antidepresan tertentu berbeza-beza antara individu, sesetengah ubat antidepresan  membawa kepada penambahan berat badan berbanding yang lain.

Antidepresan  mengganggu serotonin. Serotonin diketahui mengawal mood dan mengawal selera makan. Kekacauan akibat pengambilan antidepresan  boleh meningkatkan keinginan untuk makan dengan kerap/banyak.

Mekanisme tindakan GC PLUS pula adalah merangsang serotonin supaya rasa lapar dapat dikurangkan. Tetapi antidepresan  telah mengganggu tindakbalas serotonin dan juga hormon dalam badan menyebabkan metabolisme badan menjadi perlahan.

Pada sesetengah orang, tekanan menyebabkan mereka lebih lapar. Untuk sesetengah orang yang lain, dalam keadaan tertekan, selera makan mereka terjejas. Apabila antidepresan  diambil, selera makan seseorang kembali dan ini memberi kesan kepada berat badan mereka. Depresi juga menyebabkan keletihan dan tidak aktif (akibat metabolisme yang perlahan). Kekurangan aktiviti fizikal seterusnya menyebabkan penambahan berat badan. Nampak the connection?

Jika seseorang mengalami pertambahan berat badan semasa mengambil antidepresan, ini mungkin petunjuk bahawa ubat itu tidak memerangi depression mereka dengan berkesan.  Orang yang mengambil antidepresan  harus memberitahu doktor jika mengalami penambahan berat badan.

Talk to your doctor about adjusting the dose atau beralih kepada antidepresan  lain untuk mengurangkan kesan sampingan pertambahan berat badan. Sometimes, bertukar kepada antidepresan  lain boleh mengurangkan simptom.

Kami nasihatkan berhenti mengambil GC PLUS kerana ia boleh mengganggu antidepresan. No need to increase the dose of GC PLUS, it doesn't help much.

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart