Apa kaitan penyakit fatty liver dengan berat badan yang berlebihan?

Sebelum merawat sesuatu penyakit, terlebih dahulu mesti tahu apa penyebabnya. Penyakit hati berlemak (fatty liver) adalah disebabkan oleh PENGUMPULAN LEMAK BERLEBIHAN di sel-sel hati. 1 daripada setiap 10 orang berisiko mendapat penyakit hati berlemak. Bermakna, penyakit ini bukanlah rare case.

Adalah normal bagi hati untuk mempunyai sedikit lemak, tetapi jika lemak lebih dari 10% berat hati, boleh menyebabkan komplikasi yang lebih serius. Kalori berlebihan menyebabkan lemak berkumpul di hati. Apabila hati tidak memproses dan memecah lemak seperti biasa, terlalu banyak lemak akan terkumpul.

Kebanyakkan yang mengidap fatty liver adalah mereka yang ada masalah obesiti, diabetes atau trigliserida tinggi (kolesterol). Seseorang berisiko mendapat fatty liver jika:
  • overweight, terutamanya di pinggang (abdominal obesity)
  • tekanan darah tinggi
  • satu atau lebih tahap kolesterol yang tidak normal (samada tahap trigliserida tinggi, atau tahap LDL tinggi, atau HDL rendah)
  • resistan terhadap insulin
Jangan tak tahu, PENURUNAN BERAT BADAN YANG CEPAT dan kekurangan zat makanan juga boleh menyebabkan fatty liver. Jadi, jangan terlalu rush untuk turun 5-10kg sebulan. Penurunan berat badan yang sihat adalah sekitar 430g seminggu, iaitu kira-kira 1.8kg sahaja sebulan. Yang penting, jangan sekat makan hingga badan kurang zat.

Hingga kini, masih belum jelas bagaimana hati menjadi berlemak. Mungkin lemak tersebut datang dari bahagian badan lain, atau hati menyerap jumlah lemak yang banyak. Boleh jadi juga hati hilang kemampuan untuk mengubah lemak menjadi bentuk yang dapat dibuang dari badan. Walau bagaimanapun, pengambilan makanan berlemak TIDAK akan menghasilkan hati yang berlemak.

Jadi, apa cara untuk merawat fatty liver?
  • Turunkan berat badan
  • Kawal diabetes
  • Turunkan kolesterol
Kepada yang mengambil GC PLUS untuk membantu weight loss, pastikan guna weight loss tracker card yang kami sediakan. Tujuannya adalah untuk track progress selama 10 hari pertama. 10 hari pertama ini penting. Dalam 10 hari pertama, berat badan PASTI menunjukkan penurunan berat badan. Selepas 10 hari berat MESTI turun paling kurang 580g. Jika tidak, something wrong with you body. Tak perlu risau jika selepas 10 hari berat berkurangan 800g sahaja. Berat badan yang sihat hanya turun paling minimum hanya 580g sahaja. Tak perlu drastik.

Yang mengambil Nutrijuice untuk menurunkan kolesterol, sebaiknya, selepas 2-3 bulan penggunaan, ambil bacaan kolesterol semula. Kemudian, bandingkan dengan bacaan 3 bulan lepas. Kami yakin, kolesterol menurun.
Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart