Apa faktor yang mempengaruhi bentuk badan manusia.

Some elements yang membentuk tubuh ditentukan oleh struktur tulang. Contohnya, sesetengah ada lekuk tubuh yang lebih ramping, punggung yang lebih bulat dan bahu yang lebih bidang. Belum tentu lagi seseorang yang kurus memiliki pinggang bak hourglass. Belum tentu lagi seseorang dengan dada yang bidang itu gemuk.

Ada orang mempunyai pinggul yang lebih lebar, kaki yang lebih pendek, atau batang tubuh yang lebih panjang. Seberapa tinggi atau pendek ada pengaruhnya terhadap keseluruhan bentuk badan. Genetik memainkan peranan. Genetik menentukan bagaimana badan mengumpul dan menyimpan lemak. Dalam kebanyakan kes, lemak badan tidak distributed sama rata. Ada yang banyak lemak di bahagian tengah badan, ada yang di paha, kaki, atau lengan.

Hormon juga boleh mempengaruhi bentuk badan. Contohnya, stress menyebabkan badan melepaskan hormon kortisol. Kortisol yang disebabkan oleh stress menyebabkan pengumpulan lemak di sekitar organ penting (lemak visceral). Estrogen dan progesteron juga mempengaruhi bagaimana badan menyimpan lemak. Estrogen misalnya boleh menyebabkan badan menyimpan lemak di bahagian bawah perut.

Penuaan adalah salah satu faktor yang mempengaruhi bentuk dan ukuran badan dari masa ke masa. Semakin berusia, tahap lemak badan lebih tinggi secara keseluruhan. Dua faktor penyumbang termasuk metabolisme yang perlahan dan kehilangan tisu otot secara beransur-ansur.

Penuaan juga dapat mempengaruhi pergerakan, menghasilkan gaya hidup yang lebih santai. Ini boleh menyebabkan kenaikan berat badan. Penuaan malah boleh mempengaruhi ketinggian. Ini boleh mempengaruhi penampilan badan secara keseluruhan.

Menopaus boleh mengubah bentuk badan dan pengedaran lemak dengan mengagihkan lebih banyak berat badan ke perut. Dengan kata lain, peralihan hormon ini boleh menyebabkan badan berubah dari bentuk "pir" kepada bentuk "epal".

Diana Ishak
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart