Mitos dan Fakta Mengenai Ekzema Pada Bayi

Statement : "Anak saya dapat ekzema dari nursery".

Jawapan : MITOS.

Ekzema bukan penyakit berjangkit. Ia adalah AUTO-IMMUNE disease yang tidak diketahui secara tepat bagaimana ia boleh berlaku. Bayi yang mempunyai ekzema TIDAK akan mengjangkiti orang lain. Sekiranya anak anda secara "tiba-tiba" dapat ekzema, pasti ahli keluarga ada sejarah ekzema atau allergi. Check your relatives too. Saintis berpendapat ekzema boleh diturunkan dari gen ibu bapa, but no one is sure why only some children get it.

Statement : "Anak saya ada ekzema. Dia akan terus menghidapnya seumur hidup".

Jawapan : MITOS.

Memang betul tidak ada penawar untuk ekzema tetapi tidak bermakna bayi akan mengalami gatal-gatal kulit selamanya. It tends to get better with time. Ekzema selalunya hilang (simptom berkurangan) pada ketika usia menjangkau 2-3 tahun. Kira-kira separuh daripada kanak-kanak yang mendapat ekzema berjaya keluar dari simptom ekzema. Dan bagi mereka yang simptom ekzema berpanjangan hingga dewasa, biasanya simptomnya lebih mild.

Statement : "Apa yang saya makan boleh mempengaruhi susu badan".

Jawapan : FAKTA

Ekzema akan jadi lebih baik pada bayi ketika ibu berhenti minum susu dan makan telur. Susu dan telur adalah makanan berisiko allergen hazard (siapa belajar food safety will learn this kind of hazard). Allergen hazard adalah antara punca kepada masalah kulit. Boleh bincang dengan doktor atau pediatrician tentang apa yang perlu dimakan/stop makan.

Statement : "Saya tak mandikan anak dengan kerap supaya ekzemanya berkurangan".

Jawapan : MITOS

Mandi dengan air suam dan sabun yang mild tidak lebih dari 15 minit dapat membantu mengurangkan simptom ekzema. Elakkan mandi buih atau sabun yang ada pewangi because scented soaps will irritate the skin. Kalau sabun ada buih, pastikan bilas betul-betul. Kemudian sapukan krim atau jeli petroleum within 3 minutes to lock the moisture.

Statement : "Anak saya suka main air liur. Ekzema susah nak baik".

Jawapan : FAKTA

Bukan sesuatu yang pelik bila bayi dapat ruam/ekzema di sekitar dagu dan pipi. Ini kerana baby selalu drooling. So what can you do? Sapukan jeli petroleum (Vaseline) pada dagu, pipi, dan leher supaya ada barrier antara air liur dan kulitnya.

Statement : "Pakaikan baju fabrik cotton saja".

Jawapan : FAKTA

Pakaian yang diperbuat daripada kapas DAN longgar akan terasa lebih baik pada kulit bayi. Yang penting basuh pakaiannya sebelum dipakaikan dan gunakan detergen yang mild serta bebas pewarna (dyes) dan pewangi.

Salah satu natural remedy yang sesuai untuk kulit bayi adalah MINYAK POKOK TEH (tea tree oil). Tea tree oil adalah antimikrobial, antifungal, dan disinfectant. Menyapukan minyak ini pada kulit dapat membantu merawat ruam dan mengurangkan simptom ekzema. Tetapi tea tree oil adalah minyak yang kuat, it can be harsh on baby skin. Jadi, mesti hati-hati bila menyapukan minyak ni pada bayi 6 bulan ke bawah.

Kalau anda gunakan essential oil tea tree, pastikan dilute dengan carrier oil mengikut formula yang tepat kerana essential oil is extremely potent. Selepas dilution dibuat, sapukan small amount dulu pada kulit bayi. Monitor progress selama 24 jam. Kalau reaction timbul, stop guna. Kerana walaupun tea tree oil paling bagus untuk masalah kulit, rawatan untuk ekzema tidak sama bagi semua orang.

Sekiranya anda tak pasti dilution yang tepat, cuba GREEN CLEANSING GEL. Formulasinya tepat, lulus KKM dan terbukti berkesan kepada ramai pengguna yang telah mencubanya. Cleansing Gel ini mengandungi :
- tea tree oil
- olive oil
- coconut oil
- rose water
- cinnamon
- seaweed
- aloe vera

Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart