Apa yang menyebabkan jerawat punggung?

Jerawat pada punggung atau Buttne (another form of acne) biasanya disebabkan oleh folikel rambut yang tersumbat dan jangkitan bakteria. Keadaan ini dipengaruhi oleh beberapa faktor.

Yang pertama, hormon.
Perubahan hormon (terutama sekali pada kitaran haid) membuatkan lapisan folikel rambut menjadi lebih melekit dan menyebabkan liang kulit tersumbat.

Yang kedua, peluh.
Peluh boleh masuk ke liang pori, lalu memerangkap kotoran dan debu. Sebaiknya jika badan berpeluh, lekas tukar pakaian dan mandi secepat mungkin (sekiranya bersenam). Jika tidak ada masa untuk mandi, lap badan (atau kawasan peluh) dengan wet wipes.

Yang ketiga, duduk terlalu lama.
Terlalu banyak duduk atau duduk terlalu lama boleh menyebabkan folliculitis di punggung, akibat tekanan dari duduk. Jika pekerjaan kita memerlukan banyak duduk, make an effort to stand up more.

Note: Folliculitis berlaku apabila folikel rambut mendapat jangkitan.

Yang keempat, malas ganti seluar dalam.
Tidak menukar seluar dalam setiap hari - seluar dalam yang kotor, berpeluh, dan berminyak boleh mengakibatan pertumbuhan jerawat [ada punggung. Pastikan ganti seluar dalam setiap kali selepas mandi.

Yang kelima, memakai pakaian yang ketat.
Seluar jeans dan legging boleh mempengaruhi pertumbuhan jerawat di punggung. Pakaian yang ketat memerangkap peluh dan minyak. Sebaiknya, jika memakai body shaper, jangan melebihi 8 jam. Selepas memakainya, sila mandi.

So you've got buttne? No biggie! Kami ada cara untuk merawatnya.

Gunakan Cleansing Gel untuk merawat jerawat Buttne. Pencuci berasaskan gel ini bukan sahaja sesuai digunakan pada wajah malah seluruh badan.
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart