Berat badan saya menurun tetapi kenapa kolesterol meningkat?

Menurunkan berat badan adalah berbeza bagi setiap orang. Ia memerlukan perhatian yang berterusan terhadap bagaimana badan bertindak balas terhadap teknik penurunan berat badan. Banyak hal boleh berlaku semasa proses penurunan berat badan. Ini ada kaitan dengan genetik dan gabungan faktor biologi dan persekitaran. Kerana tindak balas badan setiap orang berbeza, maka penting untuk mengetahui petunjuk yang badan berikan.

Salah satunya adalah peningkatan kolesterol walaupun telah menurunkan berat badan. Kolesterol yang meningkat semasa penurunan berat badan is not always a cause for concern. Dalam beberapa kes, it’s completely normal. Jika seseorang kurang mengambil makanan berkarbohidrat, kolesterol akan meningkat walaupun berat badan menunjukkan penurunan.

Tahap kolesterol boleh meningkat ketika menurunkan berat badan. Ini disebabkan oleh pengecutan sel-sel lemak. Sel lemak dan kolesterol dalam tisu lemak menjadi loose (displaced) ketika sel lemak mengecut. Mereka dibebaskan dalam aliran darah, yang menyebabkan kolesterol meningkat. Tahap kolesterol akan menurun setelah berat badan stabil. Sekiranya tahap kolesterol tetap tinggi, mungkin ada faktor lain yang menyumbang. Contohnya, ketika menjalani diet seseorang cenderung memakan makanan yang ringkas tanpa disedari makanan ringkas itu boleh jadi makanan diproses dan kandungan gulanya tinggi (walaupun tidak manis).

Sekiranya berdiet tetapi kadar kolesterol konsisten meningkat, mungkin ada penyebab lain, contohnya:
  • sejarah keluarga dengan penyakit jantung, diabetes dan strok, menyumbang kepada risiko kolesterol tinggi.
  • faktor genetik meningkatkan risiko kolesterol tinggi. Ia meningkat seiring usia.
  • hiperkolesterolemia iaitu keadaan yang menyebabkan seseorang mempunyai kolesterol tinggi walaupun mengamalkan gaya hidup sihat.
Nutrijuice adalah produk khas untuk kolesterol. Ia telah membantu ramai pengguna mendapatkan kolesterol yang ideal/normal selepas beberapa botol penggunaan (bergantung kepada seberapa tinggi bacaan kolesterol anda sekarang).
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart