Faraj longgar, normal atau tidak?

Faraj bukan sahaja akan longgar sedikit selepas bersalin berkali-kali, malah ketika usia mencecah 35 tahun, faraj mula melonggar secara semulajadi. That's why kita digalakkan buat senaman 'kemut and lepas'.

Jika tidak ada masa untuk melakukan senaman ini, boleh cuba HRR. Cuma, HRR tidak boleh diamalkan setiap hari kerana ia bukan menggunakan herba dapur tetapi herba hutan yang sifatnya panas.

Untuk wanita selepas bersalin, dicadangkan ambil HRR pada hari ke-30 berpantang. Ambil 7 hari berturut-turut. Selepas itu diambil selang sehari. Walaupun darah belum kering tidak mengapa, tetap saja ambil pada hari ke-30. Kerana ketika itu darah semakin kering. HRR membantu 'mencuci' darah-darah yang masih tertinggal di dalam rahim.

Menopaus juga menjadikan kulit faraj menipis. Ditambah lagi dengan paras estrogen yang menurun membuatkan natural lubricant tidak cukup banyak untuk penetration (penis).

Sudahlah kulit faraj menipis, lubricant pula kurang. Ini akan menambahkan rasa sakit. Bila sakit, keinginan sex menurun. Maksudnya di sini, semakin berusia, kehilangan desire bukan sahaja berpunca kerana "dah tua" atau "faraj longgar" tetapi the sensation berubah.

FYI, bentuk faraj juga mendatangkan masalah. Bibir faraj sebelah dalam yang terbonjol keluar membuatkan bahagian yang terkeluar itu bergesel pada seluar dalam. Lama-kelamaan, skin jadi irritate dan berlaku infection.

Kes begini tak boleh diselesaikan dengan memakan jamu atau ubat semata-mata. Perlu lakukan labioplasty surgery untuk membuang lebihan kulit.

Oleh sebab itu, jika sudah mencuba 10 jenis produk tetapi infection pada kemaluan masih tidak hilang, jangan simply salahkan produk. Boleh jadi punca gatal-gatal yang tak berkesudahan berpunca dari labia problem.

Bukan semua faraj yang gatal-gatal berpunca dari yis (candida). Dan tak semua lendir yang keluar dari faraj petanda ada jangkitan. Faraj yang sihat memang ada bakteria, tetapi bakteria baik dan jahatnya seimbang.

Faraj yang sihat tetap hasilkan lendir warna putih tapi tidak berbau busuk. Jumlah lendir yang keluar juga bergantung pada tahap hormon, bukan semata-mata infection.

Hormon estrogen semakin menurun apabila mencecah 40 tahun. Ibu-ibu yang menyusukan anak juga mengalami penurunan hormon estrogen. Estrogen yang rendah menyebabkan lapisan faraj menipis. Ini menjadi punca gatal-gatal dan sakit pada faraj

Walau bagaimanapun, simptom gatal-gatal ini boleh hilang apabila estrogen meningkat. Itulah sebenarnya fungsi HRR. HRR lebih menumpukan kepada keseimbangan hormon estrogen. Bila hormon estrogen seimbang, badan lebih subur, kitaran haid become normal, masalah gatal-gatal hilang and simptom menopause berkurang. HRR bukan untuk seks semata-mata.
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart