Bukan semua TEA TREE OIL boleh selesaikan masalah kulit.

Minyak pokok teh (tea tree oil), juga dikenali sebagai minyak Melaleuca. Ia adalah minyak pati (essential oil) yang didapatkan melalui kaedah mengukus daun pokok teh.

Tea tree oil bersifat antibakteria. Penyelidikan ke atas tea tree oil menunjukkan:
  • berkesan untuk menghilangkan jerawat.
  • berkesan merawat kelemumur.
  • dengan kombinasi dengan lavender oil, terbukti efektif merawat telur kutu.
  • tidak berkesan dalam merawat kulat pada kuku.
Walaupun tea tree oil popular dalam merawat penyakit kulit, results might vary kerana tidak ada kaedah standard untuk menghasilkan produk tea tree oil yang sesuai untuk semua jenis masalah kulit. it’s like you have to try it first.

Perlu juga diingat bahawa bukan semua tea tree oil memberikan kesan terapeutik yang sama. Walaupun sama-sama dari genus Melaleuca, spesis yang berbeza memberikan tindakbalas yang berbeza.

Melaleuca cajuputi adalah sejenis tea tree oil, tetapi fungsinya untuk treat infection. Tiger Balm and Minyak Telon menggunakan tea tree oil jenis cajuputi.

Melaleuca alternifolia pula lebih efektif pada kulit dan boleh merawat penyakit kulit seperti jerawat, ruam dan masalah kekeringan/menggelupas. GreenAard Cleansing Gel menggunakan spesis ini.

Melaleuca quinquenervia pula adalah jenis tea tree oil yang digunakan untuk merawat migrain/sakit kepala.

Maksudnya, bukan semua tea tree oil boleh merawat masalah kulit. Some people bila dengar produk 'tea tree oil', terus sapu pada kulit. Bila tidak ada hasil positif, lantas menuduh produk tidak berkesan.

Ada 2 sebab produk tidak berkesan bila digunakan:
  • anda menggunakan spesis tea tree oil yang kurang tepat.
  • masalah kulit anda perlukan rawatan yang berbeza.
Untuk spesis Melaleuca cajuputi, pokok terbaik adalah dari Malaysia, Myanmar and Indonesia. No wonder Tiger Balm originally from Myanmar!

Manakala spesis Melaleuca alternifolia, jenis ini hanya terdapat di Australia. Sebab itulah GreenAard sukar menurunkan harga Cleansing Gel kerana kosnya sudah agak tinggi. Tetapi insyallah, GreenAard hanya berikan bahan yang terbaik.
Diana Ishak
Read more
Left Continue shopping
Your Order

You have no items in your cart